(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Triest nieuws deze week: de Nederlandse editie van Soft Secrets houdt op te bestaan. Het eerste nummer van 2015 zal meteen het allerlaatste zijn. Derrick Bergman, die er ook regelmatig voor heeft geschreven, betoont respect en plaatst het heengaan in het huidige kille wietklimaat…

Stekken kopen

Wernard Bruining, van de Stichting Mediwiet

Wernard Bruining begon ooit de Soft Secrets

Het allereerste nummer van Soft Secrets verscheen al in 1990. Uitgever was cannabispionier Wernard Bruining, oprichter van de eerste coffeeshop van Amsterdam en de eerste growshop van Europa. Wernard was al rond 1985 begonnen met de teelt van Nederwiet, geholpen door Amerikaanse vluchtelingen van de War on Drugs, zoals de legendarische Californische kweker Old Ed. Wernard’s growshop Positronics groeide in korte tijd uit tot een drukke pleisterplaats en clubhuis van kleine telers. De meeste werden lid van de Sinsemillia Fanclub, zodat ze stekken konden kopen bij Positronics.

Van knipselservice naar krant

De zaken gingen prima en om goed op de hoogte te blijven van het nieuws rond cannabis, nam Wernard een abonnement op een knipselservice. In het pre-internet tijdperk was dat dé manier om alle informatie uit de geschreven media te volgen en archiveren. Wel een vrij dure manier, dus besloot Wernard om zelf een ‘knipselkrant’ samen te stellen met de meest relevante berichten, waarvan je abonnee kon worden. Soft Secrets was geboren. Al snel werden de knipsels aangevuld met eigen artikelen, columns en natuurlijk kweektips. Wernard’s vrouw Yolanda was hoofdredacteur.

Soft Secrets was één van de eerste Nederlandse kranten op tabloid formaat

De Soft Secrets in 7 andere talen blijft voorlopig wel bestaan

De Soft Secrets in 7 andere talen blijft voorlopig wel bestaan

Door de jaren heen veranderde er veel, maar niet het krantenpapier en het compacte formaat; Soft Secrets was één van de eerste Nederlandse kranten op tabloid formaat. In de jaren negentig werd de titel – voor een prikkie – verkocht aan Discover, de uitgever van Highlife Magazine. En waar Highlife zich vooral op de cannabisconsument en de coffeeshopbezoeker richtte, werd Soft Secrets vooral het blad voor (home)growers. Een vakblad zoals geen ander in de wereld. Cliff Cremer – inderdaad de zoon van Jan – bouwde Soft Secrets om van een wat saai opgemaakt clubblad voor een kleine incrowd  tot een moderne, commerciële krant met een groot bereik.

Soft Secrets in 8 talen

Anno 2014 verschijnt Soft Secrets in acht talen, in onder meer Spanje, Engeland, Duitsland, Tsjechië en zelfs Chili. Ondertussen bleek het in eigen land steeds moeilijker om het blad overeind te houden. Ondernemers durven simpelweg niet te adverteren in Nederland, vaak op advies van hun advocaten. En zo gaat de Nederlandse Soft Secrets dezelfde weg als maandblad EssensiE, dat al in 2012 ter ziele ging. Ondernemers die juist in deze repressieve tijden pal zouden moeten staan achter de cannabisbladen, kruipen liever weg in een hoekje en hopen dat de storm vanzelf overwaait.

Moraal van het verhaal

Als op 1 maart volgend jaar de zogenaamde growshopwet van kracht wordt, is het verboden om informatie te bezitten of verspreiden over illegale cannabisteelt. Een ongekende aantasting van de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van drukpers in Nederland, waarover andere media en politici zwijgen als het graf. Misschien moet RollingStoned gaan nadenken over een verhuizing naar het buitenland? Of naar een schip op de Noordzee?

De moraal van het verhaal: de Hollandse Hennepoorlog maakt slachtoffers onder honderd procent legale, belasting betalende bedrijven, terwijl het de al dan niet georganiseerde misdaad alleen maar rijker maakt.

(advertentie)