(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Het wordt spannend in enkele Amerikaanse staten waar kiezers over 1 maand naar de stembus mogen om over legalisering te beslissen. In Oregon gaat het om het vrijgeven van recreatieve wiet en de voorstanders knallen er nu nog 2 miljoen dollar tegenaan met een tv-spotje. Opvallend; de hoofdrol is voor een ervaren, bekeerde politieagent! 

bumper_largeOp 4 november zijn er zogeheten ’tussentijdse verkiezingen’ in Amerika. Burgers kunnen bij zulke verkiezingen ook onderwerpen op het stembiljet krijgen mits ze voldoende handtekeningen ophalen. Dat is de voorstanders van legalisering van recreatieve wiet – die wij op RollingStoned ook wel ‘funwiet’ noemen – bijvoorbeeld gelukt in de staten Alaska en Oregon. Met nog precies 1 maand te gaan worden de ja- en nee-campagnes opgevoerd door ook op televisie te adverteren.

‘Yes on 91’ campagne

Woensdag ging de eerste reclamespot van de ‘Yes on 91′ campagne in Oregon in première op de lokale tv-stations en kabelnetwerken. Het is volgens de voorstanders van legalisering de aftrap van “een blitz van meer dan 2 miljoen dollar”. In de reclamespot zien we een man genaamd Pete Tutmark en het opvallende aan deze man is dat hij liefst 33 jaar werkte voor de politie! “Vorig jaar waren er in Oregon 13.000 aanhoudingen en arrestaties voor marihuana”, zegt de bekeerde cop. “Dat kost enorm veel tijd, tijd die beter kunnen spenderen om moorden, verkrachtingen en zaken met vermiste kinderen op te lossen. Het systeem is kapot. Measure 91 (zoals het wetsvoorstel voor legalisering heet, red.) reguleert wiet voor volwassenen, zodat de politie tijd krijgt om te vechten tegen serieuze, gewelddadige en onopgeloste misdaden.”

Prachtig natuurlijk. De spot heeft dan ook als titel “It’s About Time” gekregen. En dit is ‘m dan:

 

(advertentie)