- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Mr. Veldman: De evolutie van cannabis
Advocaat Veldman is opgetogen dat er ook steeds meer aandacht is voor de niet THC-houdende cannabis, zoals hij het noemt. Daarom een bijzondere column over opkomst, ondergang en herrijzenis van de (industriële) hennep!
Toenemende populairiteit
THC-houdende cannabis mag zich wereldwijd verheugen in een steeds toenemende populariteit, maar de niet THC-houdende industriële cannabis doet ook een flinke duit in het zakje. Afgelopen weekend verscheen hierover een uitgebreid artikel in het Financieel Dagblad. Ik tipte de redactie meermalen over deze actualiteiten, hetgeen resulteerde in een lijvige beschouwing over de onbegrensde mogelijkheden van de toepassing van industriële cannabis. Over het gebruik van de cannabis plant om andere redenen dan het THC-gehalte gaat deze column.
Teelt van industriële cannabis in USA verboden
De progressieve tendens in de Verenigde Staten van legalisering van cannabis voor medicinaal of recreatief gebruik ten spijt, de kweek van industriële hennep is daar overal verboden. Dit verbod kwam er na de Tweede Wereldoorlog, toen de hetze tegen cannabis in alle hevigheid los barstte. Allerlei wetten riepen de cannabis plant uit tot verboden drug met een hoog risico voor misbruik.
THC-houdende cannabis en industriële hennep werden op één hoop gegooid, met als politieke boodschap dat het om een zeer gevaarlijk en verslavend goedje ging
Geïmporteerde hennepzaden worden door de DEA geconfisqueerd en vanwege het verbod op de teelt van industriële hennep werd in de Verenigde Staten in 2013 voor 580 miljoen dollar aan hennepproducten geïmporteerd.
Van legaal naar illegaal product
Na de Tweede Wereldoorlog was het gedaan met de teelt van industriële hennep, die daarvoor gewoon was toegestaan. De onafhankelijkheidsverklaring werd nota bene op henneppapier getekend en George Washington en Thomas Jefferson waren zelf hennepboeren geweest. Je zou zeggen dat industriële hennep tot een gewoon landbouwgewas werd gerekend en dat was ook zo. Maar de katoenindustrie voerde een agressieve lobby omdat zij vreesde voor de harde concurrentie van de veel sterkere hennepplant, die ook nog eens de helft minder water nodig heeft voor dezelfde productie. Daarnaast produceert de hennepplant tot 250 % meer vezels per vierkante meter.
De politieke kruistocht tegen cannabis leidde na de oorlog tot een algemeen verbod. Hierbij werd THC-houdende cannabis en industriële hennep op één hoop gegooid met als politieke boodschap dat het om een zeer gevaarlijk en verslavend goedje ging.
Cannabisauto van het jaar
Dat was tijdens de Tweede Wereldoorlog heel anders. Industriële hennep werd massaal verbouwd en Henry Ford koesterde een heilig geloof in de industriële toepassing van hennep. Een door hem in 1941 ontworpen Ford bestond voor een groot deel uit hennepvezels. Hij testte de kwaliteit van de auto door met een bijl op de achterkant te slaan. Op deze wijze maakte het grote publiek destijds kennis met de wonderbaarlijke eigenschappen van de cannabisplant.
Wonderbaarlijke eigenschappen
De plant neemt in de groeicyclus meer CO2 op dan hij uitstoot. Dat is goed voor het broeikaseffect. Er zijn nog enkele in het oog springende eigenschappen die minder bekend zijn, zoals de eigenschap dat de cannabisplant een natuurlijk afweersysteem tegen bacteriën en schimmels heeft. Bacteriën overleven lange tijd op katoen en synthetische kleding, maar gek genoeg niet op kleding die is gemaakt van hennep. Dit opent grote mogelijkheden voor het gebruik van hennepkleding in steriele ruimtes zoals operatiekamers.
Hennep in hoogwaardige accu’s
Er is nog een bijzondere toepassing voor industriële hennep die relatief onbekend is, hoewel de redactie van RollingStoned hierover in het verleden wel heeft bericht.
Vorig jaar is in de Verenigde Staten nanomateriaal ontwikkeld uit hennep dat te vergelijken is met grafeen, een materiaal van koolstof dat 200 keer beter bestand is tegen breken dan staal. De American Chemical Society publiceerde de eerste onderzoeksbevindingen, die veelbelovend zijn. De nanolaagjes zijn gemaakt van de bast van de hennepvezel. Zo wordt uit afval een materiaal gemaakt dat in supercondensators als electrode kan worden gebruikt. Dit opent de weg naar toepassing van dit uit hennep verkregen materiaal als accu in elektrische auto’s.
Het hennep houdende nanomateriaal behoort tot het sterkste, lichtste en dunste ter wereld. Deze bevindingen zijn een unieke vooruitgang in de evolutie van toepassingen van hennep. Hier zullen we nog veel over horen.
Hoe zit het in Nederland?
De industriële hennepplant mag in Nederland in vaste grond legaal worden gekweekt, maar mag niet meer dan 0,2 % THC bevatten.
In Nederland is dé marktleider van de productie van industriële hennep HempFlax. Niemand minder dan de founding father van Sensi Seeds Ben Dronkers staat aan de wieg van HempFlax. Dit bedrijf produceert jaarlijks hennep op Groningse en Duitse landerijen ter grootte van 2000 voetbalvelden. Dat dit lang niet genoeg is om aan de vraag te voldoen volgt uit het feit dat HempFlax inmiddels stukken land in Roemenië heeft verworven om ook daar op grote schaal hennep te verbouwen.
Dronkers had van meet af aan een rotsvast vertrouwen in de industriële toepassing van cannabis. Zoals de meeste lezers weten is Sensi Seeds ’s Neerlands grootste verkoper van cannabiszaden voor consumptieve cannabis voor de kleine thuisteler ten behoeve van eigen gebruik.
HempFlax produceert hennephoudende grondstoffen voor het interieur van Mercedes, Lotus, BMW, Audi en Volkswagen
Dronkers verzette zijn bakens in de negentiger jaren en trok naar het meest Noordelijke puntje van Groningen voor zijn nieuwe roeping. Hij voorzag in een vroeg stadium de gevolgen van de strengere Europese eisen voor een duurzame productie. Producenten zouden hun toevlucht nemen tot industriële hennepproducten. Hij kreeg het gelijk aan zijn zijde.
Na jarenlang investeren bleek de stap een groot succes te zijn. HempFlax produceert hennephoudende grondstoffen voor het interieur van Mercedes, Lotus, BMW, Audi en Volkswagen. In deze dure bolides zijn de kunststof interieurdelen en dashboards vervangen door panelen die zijn gemaakt van hennep. Dit materiaal is afkomstig van HempFlax. Henri Ford was een visionair, maar Ben Dronkers doet anno de 21ste eeuw niet voor hem onder.
Dit is nog maar het begin van een veelbelovende ontwikkeling.
(advertentie)