(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Hoewel het bedrijvenpagina’s betreft van volstrekt legale ondernemingen – in dit geval medicinale cannabisapotheken en winkels in de VS die recreatieve wiet verkopen – is Facebook toch bezig om tientallen van die accounts te sluiten. Alles wijst daarbij op een gerichte actie van de social media gigant tegen commerciële uitingen van wietzaken.

Anti-wiet campagne begon 1 week geleden

De eerste berichten over het sluiten van wietpagina’s door Facebook stammen van 1 week geleden. Toen waren het minimaal drie medical marijuana dispensaries  in de staat New Jersey die tot hun stomme verbazing van het ene op het andere moment werden afgesloten van het sociale netwerk. Maar het bleef niet bij apotheken uit New Jersey – waar mediwiet trouwens gelegaliseerd is, voor de goede orde – zo ontdekte de website Marijuana Business Daily (MBD).

Tientallen cannabiszaken nu zonder Facebook

De journalisten van de zakelijke cannabis website ontdekten dat er in 1 week tijd meer dan 20 dispensaries  en recreational shops  in de staten Arizona, Colorado, Maine, Nevada, New Jersey en Washington State hun Facebook-pagina kwijt raakten. En dat aantal is wellicht maar het topje van de ijsberg, stelt MBD, want dit zijn de zaken van wie de site een bevestiging heeft ontvangen.

shutterstock_311572409

Geen duimpje omhoog maar een gestrekte middelvinger van Facebook voor tientallen legale cannabisbedrijven in de VS [illustratie: MaryValery/Shutterstock]

Zoals gewoonlijk krijg je bij navraag niemand te pakken bij Facebook. Het is dus onduidelijk of er sprake is van een gerichte actie tegen zogeheten retailers in de cannabiswereld, of van een bredere anti-cannabis campagne van het internetbedrijf.

Geen korting of reclameacties

Sommige wietverkopers kregen een geautomatiseerd bericht van Facebook, waarin stond dat ze de standaard huisregels van de community overtreden, wat er op zou kunnen wijzen dat de social media-gigant bang is dat hun bedrijfspagina’s ‘drugsgebruik aanmoedigen’…

Een andere bron in Colorado meldt aan MBD dat hij gehoord heeft dat Facebook pas in actie komt wanneer een bedrijf kortingsbonnen aanbiedt of reclamestunts uitvoert met cannabisproducten via hun Facebook-pagina.

“Ik denk dat deze regels opgaan voor alle bedrijven die zich bezighouden met drugs en medicijnen. Mij werd verteld om ter vergelijking eens naar de Pfizer-pagina te kijken”, zegt de bron. “Je vindt geen kortingsbonnen voor Pfizer-producten op de Pfizer-pagina… Dat werd mij glashelder duidelijk gemaakt, dat onze cannabispagina’s moeten lijken op die farmaceutische pagina’s op Facebook.”

Beperkte advertentiemogelijkheden

En dat is vette pech voor veel cannabisbedrijven in de VS, die nu eenmaal zwaar op Facebook leunen om met klanten in contact te komen en nieuwe te winnen. Adverteren met cannabis keywords op Google is al niet toegestaan, dus het verlies van een Facebook-pagina kan dan direct een flinke impact hebben.

“Wat echt frustrerend is voor ons in de cannabisindustrie is dat we zulke beperkte middelen hebben om te communiceren en adverteren, dus het internet is een ongelooflijk belangrijke bron”, vertelt Greta Carter, eigenaar van Inyo Fine Cannabis Dispensary  in Las Vegas, waarvan de Facebook-pagina afgelopen week werd gesloten. En vrij willekeurig ook, zo lijkt het. “Waarom wij? Er zijn allerlei cannabiszaken in Las Vegas. Al onze concurrenten zijn nog steeds actief op Facebook.”

 

(advertentie)