(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Op een of andere manier voelt de alcoholindustrie de hete adem – lees; omzetverlies – van de alsmaar uitdijende legale cannabisbranche in de VS. En als je ze niet kunt verslaan, dan eet je ze maar op. De American Beverage Licensees (ABL) stelt daarom voor dat de verkoop van THC-producten niet langer via cannabis dispensaries gaat, maar via officiële alcoholverkooppunten.

Drankwinkels in plaats van dispensaries

Stel je voor dat niet Q-Farms, Hollandse Hoogtes of CanAdelaar wiet en hasj voor het Nederlandse wietexperiment produceren, maar Heineken, Bavaria en Grolsch. En dat je die wiet uitsluitend in een Gall & Gall of café mag kopen.

Je kan het je inderdaad met geen mogelijkheid voorstellen, al is het maar vanwege ons briljante spreekwoord ‘schoenmaker blijf bij je leest’.

Maar in de VS blijven de alcoholbedrijven helemaal niet bij de leest. Al langer kopen de grote brouwers cannabisbedrijven (deels) op, om zo mee te profiteren van de almaar stijgende populariteit van wiet en de legalsiatiegolf.

LEES OP CNNBS OOKCanadese wietteler Tilray koopt in sneltreinvaart bierbrouwers in VS

Als het aan de alcoholverkopers ligt kan er nog wel een uithangbord voor cannabis bij…

‘Gebruikmaken van bewezen structuren’

In een nieuwste poging om een stevig groen graantje mee te pikken van de cannabisverkopen, riep de American Beverage Licensees deze maand de staten op om “gebruik te maken van de bewezen structuren en praktijken die gebruikt worden om alcohol te reguleren” wanneer ze cannabis regelgeving overwegen.

De ABL is een brancheorganisatie van de alcoholindustrie die alcoholvergunningen in 26 staten vertegenwoordigt, meer dan de helft van het totaal dus. In een beleidsmemo van 4 april somde ABL een reeks aanbevelingen op met betrekking tot bedwelmende THC-producten die begonnen met:

“Staten zouden de verkoop van bedwelmende THC-producten moeten beperken tot bedrijven die een vergunning hebben voor de verkoop van alcoholische dranken en die regelmatig gecontroleerd worden op naleving van wetten die bedoeld zijn om de verkoop aan personen onder de 21 te voorkomen.”

Naast wijn ook de wiet kopen bij de slijterij?

ABL’s leden zijn onder andere bedrijven die ter plekke alcohol aanbieden, zoals restaurants en bars, en detailhandelaren die verpakt bier, wijn en sterke drank verkopen, zoals kruideniers en slijterijen.

ABL-directeur John Bodnovich: “Gezien hun aanzienlijke ervaring met de regulering van alcoholische dranken, zijn detailhandelaren in alcoholische dranken het best gepositioneerd om niet alleen [bedwelmende THC-producten] te verkopen, maar ook om praktisch advies te geven aan staten over hoe ze een robuust reguleringsmodel kunnen implementeren dat een inherent evenwicht biedt tussen openbare veiligheid, zakelijke belangen en toegang voor consumenten.”

LEES OP CNNBS OOKVoor eerst meer dagelijkse wietrokers in VS dan alcoholdrinkers

Naast cannabis is ook de hennepmarkt een belangrijk target

Tja, je moet ze in ieder geval nageven dat ze hondsbrutaal zijn die alcohol pushers. Immers, de legale cannabisindustrie draait op zich prima met het huidige systeem en de wens van ABL komt regelrecht voort uit jaloezie (geld).

Op dit moment is het in elke gereguleerde cannabismarkt in de VS illegaal voor wietwinkeliers om andere bedwelmende middelen naast cannabinoïden aan te bieden. Op de markten die afhankelijk zijn van van hennep afgeleide THC-producten (Delta8, HHC e.d.) worden THC-producten echter vaak náást alcohol verkocht in bijvoorbeeld benzinestations en slijterijen.

De beleidsnotitie vraagt ook om regelgeving voor het testen van producten, een “transparante” belastingstructuur en straffen voor de verkoop aan minderjarigen. Kortom; de Amerikaanse alcoholindustrie wil wat graag de cannabisindustrie inlijven – iets waarvan wij spontaan een kater krijgen…

LEES OP CNNBS OOKStudie • Legale wiet raakt alcoholindustrie (maar tabak niet)

[beeld: Shutterstock]
(advertentie)