- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Anti-wiet advertentie van ‘SIRE’ gaat viral in VS
Precies rond de belangrijkste Amerikaanse feestdag Thanksgiving ging op de sociale media een anti-cannabis advertentie rond. Een nogal grove advertentie waarin staat dat Terry veranderde in een moordenaar na het roken van een joint. Afzender: de Amerikaanse ‘SIRE’ ofwel de Ad Council. Of toch niet?
Viral rond Thanksgiving
Het begrip PSA staat voor ‘Public Service Announcement’, publieke reclames zonder winstoogmerk die dienen voor het algemeen maatschappelijk belang. Net zoiets als SIRE in Nederland doet inderdaad. Maar in de VS heeft de overheid in het verleden niet geschroomd om ook felle anti-cannabis PSA’s in te zetten. Met name in de jaren tachtig was het geregeld raak.
Dus wat schetst menige Amerikaan zijn verbazing afgelopen dagen – de week voor Thanksgiving, dé familiefeestdag in de VS – toen er opnieuw zo’n anti-wiet advertentie opdook? Het gaat om deze:
Spoor leidt naar Reddit
Ja mensen, dat liegt er niet om hè? Die Terry maakte dus spontaan een einde aan het leven van zijn vriend nadat ie een jointje had gerookt… Menige Amerikaan verschoot van kleur toen hij bovenstaande advertentie tegenkwam op zijn Twitter of Instagram, waar het onding natuurlijk al vrij vlot viral ging.
Maar je begrijpt: dit moet wel fake zijn! Blowen is wel hartstikke safe natuurlijk. Maar waar komt die nep-advertentie tegen wiet dan vandaan, die vraag wilde de media wel beantwoord zien. Het spoor leidt naar Reddit, een een Amerikaanse sociale nieuwswebsite.
Uiteraard vraagt men ook om opheldering bij de afzender van de anti-wiet boodschap, de Ad Council. De website Campainglive.com – een vakblad voor reclame zeg maar – komt er al snel achter dat er niet opnieuw propaganda tegen wiet wordt gemaakt hier. Onder de kop ‘Don’t believe that viral ‘Ad Council’ marijuana Thanksgiving PSA – it’s fake‘ stelt men de lezer gerust. De Ad Council weet van niks, dit is beslist niet hun werk!
To fake or not to fake…
Maar van wie dan wel? Wie is verantwoordelijk voor deze jaren tachtig-achtige wiet bullshit? Bullshit die zomaar door een deel van de mensen als waarheid kan worden opgevat in deze tijden van fake news, Russische internettrollen, Cambridge International-boefjes die verkiezingen manipuleren met nepnieuws en een twitterverslaafde president in het Witte Huis die volgens de krant The Washington Post in zijn eerste duizend dagen 13.435 keer bewezen (!) gelogen heeft.
Terwijl er op Reddit en ander sociale media een discussie losbrandt over het wie en waarom van de moordlustige blower Terry, blijkt het antwoord al die tijd zichtbaar te zijn in de kleine lettertjes op de anti-wiet advertentie. Want als je flink inzoomt op de fake PSA ontwaar je de volgende tekst: