- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Beroemdheden en cannabisbedrijven in VS pleiten voor legale wiet
In 18 Amerikaanse staten plus hoofdstad Washington D.C. is recreatieve wiet – dus gewoon voor de lol blowen – inmiddels legaal, medicinale toepassing van cannabis is al in 37 van de 50 toegestaan. Op federaal (landelijk) niveau echter is wiet nog altijd verboden. Om dat nu eindelijk eens te veranderen is een aantal grote legale cannabisbedrijven in samenwerking met bekende Amerikanen een campagne begonnen om die federale legalisering op korte termijn af te dwingen: ‘Cannabis in Common’.
Druk op de politici in Washington
Met deze ‘celebrity-infused campaign’ willen de grote cannabisbedrijven – denk aan Canopy Growth, Curaleaf Holdings, Pax en de Cronos Group bijvoorbeeld – druk uitoefenen op politici in Washington om wiet landelijk te legaliseren. Nu nog weigeren banken bijvoorbeeld om zaken te doen met (op statenniveau legale) wietbedrijven, zodat er in deze branche belachelijke hoeveelheden cash geld rondgaan, met alle risico’s van dien.
Hoewel er diverse wetsvoorstellen in zowel het Huis van Afgevaardigden (de Tweede Kamer in de VS) als de Senaat (de Eerste Kamer) liggen, schiet het allemaal niet erg op. Ook omdat president Joe Biden naar verluidt helemaal niet zo’n voorstander is van een volledige legalisering, maar meer ziet in decriminalisering.
Brede pro-wiet campagne
Via een speciale website – onderdeel van de nieuwe pro-legalisering campagne ‘Cannabis in Common’ – kunnen voorstanders van legale wiet nu makkelijk hun vertegenwoordiger in het parlement mailen of bellen, om ze op het hart te drukken dat er haast gemaakt wordt met de goede zaak.
Ook zijn de meer dan 20 aangesloten wietbedrijven van plan om hun klanten te benaderen, posters op te hangen in hun zaak en informatie in hun apps te stoppen om zo consumenten bij de lobby te betrekken. Natuurlijk zijn er al vele lokale, regionale en landelijke acties geweest om vrije wiet te bepleiten, maar de initiatiefnemers van ‘Cannabis in Common’ denken dat er nog veel meer mensen bij gehaald kunnen worden.
Beroemdheden doen mee aan ‘Cannabis in Common’
Een opvallende rol is er verder nog voor enkele bekende entertainment figuren. ‘Legalisering van cannabis is al lang over tijd, en als wij genoeg lawaai maken kunnen we het voor elkaar boksen’, zegt acteur en cannabisondernemer Seth Rogen bijvoorbeeld in een kickoff video van de campagne:
Een andere beroemdheid die de nieuwe pro-wiet campagne ondersteunt, is comedian Sarah Silverman. Zij spreekt een animatiefilmpje van ‘Cannabis in Common’ in, en met deze grapjas sluiten we ook af. Maar niet voordat ook wij onze steun uitspreken voor snelle legalisering in de VS.
Aangezien Nederland altijd als een braaf schoothondje doet wat de VS doet – denk aan die hele war on drugs überhaupt optuigen bijvoorbeeld – kan het nooit lang duren voor wij legale wiet hebben als de Amerikanen dat ook hebben… Het laatste woord is nu aan Sarah:
(advertentie)