- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Blower denkt veilig te kunnen rijden, en dat klopt ook!
Het is al jaren een discussiepunt: mag en kan je autorijden onder invloed van cannabis? Volgens de een geen enkel probleem, volgens de ander een soort rijdende doodstraf waiting to be happening. Ook onder blowers zelf zijn de meningen verdeeld, maar de meeste actuele research toont aan dat het wellicht toch niet zo problematisch is om stoned te karren.
Zelfkennis
Van alle cannabis consumenten vindt pak ‘m beet de helft van zichzelf dat ze veilig stoned (kunnen) autorijden. En grappig genoeg zouden ze daar volgens de wetenschap ook nog gelijk in kunnen hebben ook.
Eerst maar eens die enquête, uitgevoerd door PSB Research, Burson Cohn & Wolfe, BuzzFeed News en Civilized. Zij vroegen 1.200 Amerikanen of ze denken dat stoned autorijden gevaarlijk is. Welnu, tweederde van alle respondenten vindt dat inderdaad.
Maar van de cannabis liefhebbers vindt maar liefst 48 procent dat ze prima kunnen karren met een joint achter of zelfs tussen de kiezen.
Het ene cijfer is het andere niet
Het onderwerp blijft dus voor tegenstellingen zorgen en dat zal niet minder worden als steeds meer landen overgaan tot legalisering van (medicinale en recreatieve) cannabis. In Nederland kennen we sinds kort de speekselproef, waarmee de politie ook makkelijk(er) blowers uit het autovolk kan plukken, en dat dan ook doet. Het kan je zomaar voor langere tijd je rijbewijs kosten…
Ook in Noord-Amerika, voorlopers qua legale wiet immers, neemt men bijna overal maatregelen tegen stoned rijden op in de regulering. Tegenstanders wijzen ook graag op onderzoeken waaruit zou blijken dat er een piek is in ongelukken – al dan niet met dodelijke afloop – in staten waar wiet wordt gelegaliseerd. Bij pieken moet je dan een stijging van 5 à 6 procent denken in dit geval.
Uit de data blijkt echter niet dat wietgebruik de oorzaak is van het toegenomen aantal autocrashes. En vergeet ook niet dat staten als Colorado, Oregon en Washington vanaf 2014 een stroom aan nieuwe inwoners mochten begroeten die kwamen genieten van legale wiet en de bloeiende economie.
Drukker op de weg
Neem bijvoorbeeld Colorado. Het aantal dodelijke auto-ongelukken steeg daar sinds 2014, maar de zogeheten ‘fatality rate’ (het aantal dodelijke ongelukken per 100.000 inwoners) veranderde nauwelijks. Dit wijst erop dat die genoemde stijging gebeurt omdat er meer mensen op de weg zitten en niet omdat er meer mensen wiet roken.
Bovendien waren er tussen 2002 en 2006 méér dodelijke autoslachtoffers in het verkeer dan in de jaren 2014 tot 2018, de jaren direct na de legalisering van recreatieve wiet. Dus het verhaal dat ‘wiet autocrashes veroorzaakt’ gaat daarmee in rook op, zeker ook als je meeneemt dat Colorado nu een veel grotere populatie kent dan een decennium geleden het geval was.
De ene blower is de andere niet
Alsof dit allemaal nog niet genoeg voer voor discussie is, spreken diverse wetenschappelijke studies naar stoned autorijden elkaar ook nog eens tegen. Deels zal dat te maken hebben met verschillen in de gebruikte wetenschappelijke methode.
Wanneer cannabis debutanten knetterstoned worden en achter het stuur kruipen, lijkt het zo dat wiet hun rijcapaciteiten belemmert. Maar wanneer een original gangster een joint soldaat maakt, lijken hun vaardigheden onaangetast. Geloof je het niet? Check dan deze studie uit Michigan maar eens. Of deze van de federale overheid, nota bene!
Wiet is (gelukkig) geen alcohol
De achterliggende angst bij stoned autorijden komt wellicht door de verwarring dat stoned worden hetzelfde is als dronken worden. Maar ook dat is een mythe.
Uit dit wetenschappelijke onderzoek bijvoorbeeld blijkt dat wietrokers echt wel weten wanneer ze te hard hebben gesmoked en beter niet meer kunnen autorijden. Dat staat in schril contrast met dronken bestuurders, wiens beoordelingsvermogen is verzwakt, samen met hun rijcapaciteiten. Drinkende automobilisten waren dan ook niet in staat om te zeggen wanneer ze te veel alcohol op hadden om veilig te rijden…