- Droog je wiet tot perfectie met de 16/60 methode
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
Cannabis magazine High Times verkocht voor $70 miljoen
Terwijl de oprichters en huidige eigenaren rollebollend in New York over de straat gaan met hun (geld)ruzie, is hun wereldberoemde cannabis tijdschrift High Times ondertussen doodleuk verkocht aan een investeringsfirma in Los Angeles. Voor het lieve sommetje van 70 miljoen dollar…
Na de mediarel nu verkoop
Vorige week schreven we nog dat Steven Hager, de oprichter van High Times slaande ruzie heeft met de huidige eigenaren, die de tent kort gezegd zouden hebben leeggeroofd van de oorspronkelijke makers. Zie ons bericht ‘Oprichter High Times roept op tot boycot… High Times‘. Het schijnt dat Steven inmiddels toch een uitnodiging heeft ontvangen om over de zaak te komen praten, maar of dat nu nog doorgaat is de vraag want het blad en hun fameuze Cannabis Cup zijn eind vorige week pardoes verkocht.
Voor liefst 70 miljoen dollar – zo rapporteert Forbes – heeft Orveva Capital uit Los Angeles de 43 jaar oude cannabismedia & events toko overgenomen.
Zoon van Bob Marley nieuwe mede-eigenaar
Dat Oreva Capital bestaat uit 20 verschillende investeerders, waaronder Damian Marley, inderdaad de zoon van de ongekroonde reggae koning Bob. De leiding van de geldclub is in handen van Adam Levin, die de aanschaf van High Times verantwoordt met: ‘de waarde zit ‘m in het merk en zijn identiteit’.
Dat merk verdient dan toch vooral geld met de fameuze Cannabis Cups en minder en minder met het papieren tijdschrift dat al sinds 1973 bestaat. Print is tenslotte zo dood als een pier en op internet heeft de titel felle concurrentie van bijvoorbeeld Leafly, Weedmaps, Marijuana.com, Merry Jane, The Cannabist et cetera.
Evenementen goed voor driekwart omzet
Met de evenementen – die vaak twee of zelfs drie dagen duren in de VS en waarvoor bedrijven goud geld betalen voor een kraampje – harkt High Times nu ongeveer 75 procent van zijn inkomsten binnen. En dat ligt niet alleen aan het feit dat er nauwelijks nog tijdschriften worden gelezen, maar vooral ook aan het enorm toegenomen aantal Cannabis Cups. Vroeger had je er eigenlijk maar twee, waarvan eentje dan nog in Amsterdam (!) maar sinds de legaliseringsgolf in de VS is er zo’n beetje elke maand wel ergens een wietfestijn. En in tegenstelling tot bijvoorbeeld onze Nederlandse Cannabis Bevrijdingsdag betaal je daarvoor best een flink entreebedrag van enkele tientallen dollars…
De nieuwe eigenaar heeft inmiddels al beloofd dat zij ‘zelfs nog meer evenementen gaan hosten, waaronder ook zakelijke beurzen’.
Van underground naar mediabusiness
Redacteur Danny Danko reageert namen de redactie van High Times positief op de overname. Daardoor kan de uitgave volgens hem ‘groot gaan worden en uitbreiden’. Danko: ‘Ik denk dat we altijd grote ideeën hebben gehad bij het bedrijf, maar niet alles kon worden verwezenlijkt. We waren relatief klein zonder veel geld.’ Volgens hem blijft het underground gevoel en de grassroots organization (zeg maar het wietactivisme dus) ook onder de nieuwe eigenaren gehandhaafd.
Even terug naar de fikse rel tussen Steven Hager en de inmiddels vorige eigenaren, een stel gewiekste advocaten. Daarover zegt de nieuwe baas Levin dit: ‘Ik denk dat de meesten het er mee eens zijn dat onder het juridische framework dat door de eigenaren was gevestigd niet de maximale zakelijke potentie eruit gehaald is. Wij gaan op de sterke basis bouwen om High Times van een autoriteit in de underground naar een modern mediabedrijf om te vormen.’
(advertentie)