- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Cannabisbedrijf Tilray koopt 8 biermerken van Anheuser-Busch
In het verleden zagen we grote brouwerijen, tabaksjongens en farmaceuten gretig wietondernemingen opkopen, maar nu is het eens andersom. De Canadese wereldspeler op cannabisgebied Tilray Brands Inc. kocht maandag voor 85 miljoen dollar cash acht Amerikaanse biermerken van ’s werelds grootste bierbrouwer Anheuser-Busch. Oftewel ‘wiet koopt bier’, ha!
Cannabisgigant Tilray wil veel meer biertjes tappen
Spectaculair overnamenieuws wel eigenlijk, want: ‘wiet koopt bier’. Ambachtelijk bier – in Noord-Amerika steevast craft beer genoemd – om precies te zijn. De acht brouwerijen – inclusief personeel en eventuele brewpubs die ook worden overgenomen – zijn jaarlijks goed voor een omzet van 250 miljoen dollar op de thuismarkt.
Als je een echte bierkenner bent, zeggen de acht merknamen je misschien wel iets: Shock Top, Breckenridge Brewery, Blue Point Brewing Company, 10 Barrel Brewing Company, Redhook Brewery, Widmer Brothers Brewing, Square Mile Cider Company en HiBall Energy.
Het multinationale, beursgenoteerde Canadese Tilray Brands Inc. – dat ook her en der in de rest van de wereld cannabisbedrijven exploiteert, ook in Nederland in het wietexperiment bijvoorbeeld – bezit sinds begin 2022 al vier Amerikaanse ‘craft breweries’. Het betreft SweetWater Brewing Company, Montauk Brewing Company, Alpine Beer Company en Green Flash Brewing Company.
LEES OP CNNBS OOK: Canadese wietteler Tilray koopt in sneltreinvaart bierbrouwers in VS
Commercieel huwelijk wiet en bier bij Tilray
Met nu dus 12 ambachtelijke biermerken in de pocket, wordt het ooit 100% cannabisbedrijf Tilray de vijfde grootste brouwer in de VS. De baas van de wiet-en biertoko zal wel blij zijn zeker?
Irwin D. Simon, voorzitter en CEO van Tilray Brands heeft het over ‘een grote stap voorwaarts’ en is blij dat ie naast cannabis nu ook steeds meer bier kan verkopen (‘diversificatie-strategie’ in pakkenjargon).
“We zijn verheugd om samen te werken met de teams achter deze iconische merken die een grote loyaliteit bij de consument afdwingen en een geschiedenis hebben van het leveren van sterke bekroonde producten met enorme groeimogelijkheden. Tilray zet zich volledig in om te investeren in de toekomst van de Amerikaanse ambachtelijke bierindustrie door nieuwe innovaties aan te moedigen die de groei van de consumentenbasis stimuleren en versnellen.”
Het aanvalsplan voor THC (bier) ligt al klaar bij Tilray
Maar wacht even, betekent dit dat Simon en zijn Tilray langzamerhand de wiet vaarwel willen kussen? Misschien wel omdat het eigenlijk zakelijk gezien niet erg goed gaat met de verkopen in Noord-Amerika, met vele oorzaken bovendien.
Denk aan de wetgeving, het oerwoud aan regels en eisen waaraan legale producenten moeten zien te voldoen, de enorme competitie met overproductie van miljoenen kilo’s wiettoppen – met als gevolg lage groothandel- en consumentenprijzen – en het ontbreken van de mogelijkheid om via een bank digitaal zaken te mogen doen (pinnen en overvallen en zo).
Godzijdank denkt CEO Simon wel degelijk ook nog aan de wiet, nu hij 8 bierbrouwers gekocht heeft. Zodra de VS cannabis federaal legaliseert, zal het bedrijf zijn
“leidende positie in de ambachtelijke bierindustrie” en “brede distributienetwerk en portfolio van geliefde drank- en wellnessmerken gebruiken om THC-gebaseerde producten op te nemen en alle commerciële mogelijkheden te maximaliseren”
Meer, meer, meer…
Ty Gilmore, president voor U.S. Beer bij Tilray Brands, zei dat met de transactie de bierbusiness van het bedrijf naar verwachting zal verdrievoudigen; van 4 miljoen kratten met flesjes craft beer naar 12 miljoen kratten ambachtelijk bier per jaar. Zullen ze bij de AA leuk vinden.
“Vooruitkijkend”, zegt bierpresident Gilmore, “zullen we verder profiteren van het potentieel van deze merken door middel van productinnovatie, partnerschappen met retailers en uitgebreide distributie in belangrijke markten, waaronder de Pacific Northwest en Californië.”
Na dit verhaal – en een jaaromzet van pak ‘m beet 1 miljard dollar voor het uitgebreide Tilray Brands Inc. – kun je weinig anders concluderen dan dat (legale) cannabis nu wel zo’n beetje echt mainstream is geworden.
Helaas alleen nog wel in Noord-Amerika, dus een beetje opschieten hier mensen. We mogen in november weer politieke baasjes kiezen, misschien dat…