- Droog je wiet tot perfectie met de 16/60 methode
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
Cannabistrends – Wiet is uit, concentraten zijn in
Legale recreatieve en medicinale cannabis in Amerika zorgt voor interessante inzichten in het koopgedrag van cannabisconsumenten. Nu de markt volwassener wordt, wordt het ook voor investeerders interessanter om precies te weten waaraan wie zijn geld spendeert. Wat blijkt? Wiet is uit, concentraten zijn in en medicinaal cannabisgebruikers spenderen drie keer zoveel als mensen die cannabis recreatief gebruiken.
Twee recent gepubliceerde onderzoeken laten interessante trends zien in de Amerikaanse cannabismarkt. De firma New Frontier Data en BDS Analytics deden onderzoek naar het koopgedrag van cannabisliefhebbers en ontdekten onder meer hoe de cannabistaart die in 2016 al voor 6,5 biljoen dollar goed was, verdeeld is. Naar verwachting zal de markt in 2025 naar 24 biljoen dollar gestegen zijn, dus de inzichten van zulke studies zijn ontzettend waardevol voor investeerders.
Wiet is ‘uit’, concentraten en edibles zijn ‘in’
Een van de opmerkelijkste bevindingen is dat wiet uit is, of met andere woorden; de verkoop van gedroogde wiettoppen zoals de meeste coffeeshops ze hier ook verkopen is gedaald. In 2016 daalde de verkoop van wiettoppen van 85 procent van alle cannabis-aankopen in januari, naar 64 procent in december. Gelukkig, wiet is ook in Amerika nog steeds het meest verkochte cannabisproduct.
Terwijl de verkoop van wiet dus naar verhouding afnam, steeg tegelijkertijd de verkoop van edibles (eetbare cannabisproducten) en cannabisconcentraten. Consumenten staan duidelijk open om met nieuwe cannabisproducten te experimenteren. Niet gek, als je weleens een dispensary van binnen hebt gezien want die liggen vol met wietproducten tegenwoordig.
Concentraten stegen in de medicinale markt van 10 procent naar 27 procent en op de recreatieve cannabismarkt van 10 procent naar 21 procent. Ook de vraag naar voorgedraaide joints nam toe en ging van 1 naar 8 procent (maar dat komt natuurlijk omdat Amerikanen gewoon niet kunnen draaien 😉 ). Goed nieuws voor het Nederlandse Futurola, die zich met voorgedraaide cones en hun jointrollers op de Amerikaanse cannabismarkt begeven.
Luxe producten
Over het algemeen toont het onderzoek een duidelijke stijgende lijn aan verkopen van luxe producten. Op zich ook wel logisch want concentraten, edibles en verdampers gevuld met concentraten waren niet beschikbaar toen cannabis nog illegaal was.
Volgens John Kagia, vice president van New Frontier, heeft de verschuiving ook te maken met het feit dat edibles en vape-pennen discreter zijn dan cannabis zelf. Een cannabis gummy beertje stop je zonder dat iemand weet wat je doet in je mond, maar de geur van een joint is moeilijk te verbergen. Ook speelt de makt zelf in op de trends. Waren voorgedraaide joints eerst nog een soort minderwaardig product met restjes wiet erin, nu zijn het high end en perfect gevormde joints geworden met eersteklas wiet of zelfs concentraten erin.
Medicinale gebruikers spenderen drie keer zoveel
Tegen alle verwachtingen in kannibaliseerde de legalisatie van recreatieve markt op geen enkele wijze op de medicinale cannabismarkt. Het aantal patiënten daalde weliswaar van 107.534 naar 94.577, maar de belastinginkomsten van medicinale cannabis bleef gelijk op ongeveer een miljoen dollar per maand. Medicinaal cannabisgebruikers spenderen hiermee ongeveer drie keer zoveel geld aan cannabisproducten dan recreatief gebruikers.
Cannabisconsumenten sporten meer
Nog een onderzoek werd gedaan door BDS Analytics, een bedrijf dat onderzoek deed aan de hand van enquetes bij directe verkopen in dispensaries in Colorado en Californië. Er blijken grote verschillen te zijn tussen mannen, vrouwen en leeftijden als het gaat om de methode van consumptie.
Opmerkelijk is ook dat wietrokers meer blijken te sporten dan mensen die geen wiet gebruiken. 56 Procent van de cannabisgebruikers doet wekelijks aan sport activiteiten buiten tegenover slechte 34 procent van de mensen die geen cannabis gebruiken. 53 Procent van de blowers gaan wekelijks naar fitness tegenover 33 procent van de niet blowers. 42 Procent van de cannabismensen deed verder aan yoga of pilates tegenover 21 procent van de nuchtere medemens. Cannabis hoort duidelijk bij een gezonde levensstijl!
Mannen gebruiken cannabis vaker om te ontspannen met vrienden, terwijl vrouwen vaker wiet roken om stress en angsten of pijn zoals menstruele krampen mee te verlichten. Vrouwen zijn trouwens de grootste groep nieuwe wietgebruikers.
(advertentie)