- CannaTommy vindt opnieuw schimmel in zijn Bedrocan wiet
- Wietman laat Sneeze bloeien (en een beetje vergelen…)
- Zes nuttige toepassingen voor je cannabis knipafval (trim)
- Ook in cannabisland is het Black Friday: sla je slag!
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#13)
- Naar het zuiden des lands voor een verse Sweet Tini
CannaTommy vindt opnieuw schimmel in zijn Bedrocan wiet
Wij vinden het ontzettend vervelend om te moeten melden maar er is medicinale wiet van Bedrocan met schimmel in omloop. CannaTommy heeft dat onlangs namelijk opnieuw in zijn wiet op recept gevonden. Hij deelt wederom zijn verhaal, en foto’s en een video van de beschimmelde cannabis, om anderen hiervoor te waarschuwen.
Verdriet in een tent
Beste lezer, dit keer zou ik je graag wat vertellen over schimmel.
Soms zitten dingen tegen. Vroeger toen ik nog met m’n dierbare plantjes bang in een hoekje zat, heb ik eens een volle kweektent met 9 planten weg moeten gooien, omdat er schimmel in zat. Ontzettend spijtig, maar het enige juiste om te doen.
Op dat moment was ik blij dat ik in een land woon met coffeeshops. En dat er mensen zijn die met liefde en passie cannabis van hoge kwaliteit kweken, en ervoor zorgen dat daarvan wat beschikbaar komt bij de coffeeshop. Toch blijft het lastig omdat de kwaliteit en het aanbod varieert. Inmiddels heb ik bevonden dat mijn eigen medicijn kweken (met voldoende variatie en de juiste genetica) de enige manier is waarop ik zeker weet dat ik een effectief schoon medicijn consumeer.
Farmaceutische cannabis met schimmel
Bijna 2 jaar geleden schreef ik hier op CNNBS.nl over mijn bevindingen met de door de dokter voorgeschreven medicinale cannabis. Ik ben destijds ontzettend geschrokken van de schimmel die ik aantrof in de Bedrocan Flos.
Er is toen een behoorlijke discussie ontstaan, misschien precies wat nodig was om verandering te bewerkstelligen, dacht ik toen… In mijn optiek is schimmel in medicatie een probleem voor de volksgezondheid, en dat dient serieus genomen te worden. Vandaar dat ik het als mijn plicht zag en nog steeds zie, om deze informatie te delen met de mensen die deze gezondheidsrisico’s zelf ook lopen.
Na het delen van mijn bevindingen is de redactie van CNNBS bij Bedrocan op bedrijfsbezoek geweest. Ik vond het reuze interessant, en voelde me vereerd dat ik ook uitgenodigd werd. Maar het leek mij minder handig om mijn alias te koppelen aan mijn BSN-nummer en naam. Vaak moet je je bij zoiets legitimeren. Gezien de risico’s die wij helaas als zelfvoorzienende patiënten lopen, blijf ik voorzichtig.
Boos
De CNNBS-redactie liet mij weten dat het delen van mijn bevindingen wel enige emoties losmaakte bij de directie van het bedrijf. Dit in de vorm van boosheid richting mij. Jammer vind ik dat. Het lijkt me ook onnodig. Wist je dat veel culturen boosheid als een zonde zien? Tevens lijkt het mij een slechte raadgever bij een serieus probleem. Kun je dan wel pro-actief, met de neus de goede kant op, een oplossing realiseren?
Overbodig dus, of staan we juist in ons recht om ontzettend boos te worden? We betalen als cannabispatiënten veel geld om vergiftigd te worden. Ondertussen worden we niet gehoord, vandaar dat ik hier (wederom) mijn bevindingen eerlijk met jullie deel. Ik heb namelijk opnieuw schimmel in de wiet van Bedrocan gevonden. Deze keer heb ik mezelf echter wel volledig ingedekt, zodat er geen speld tussen te krijgen is. In de hoop dat de materie dit keer serieus genomen word, heb ik onafgebroken gefilmd: van het verbreken van de verzegeling tot de duidelijke schimmel in het potje.
Ik geloof dat jullie het wel kunnen waarderen als ik hier rauw en puur mijn mening geef, al ben ik absoluut niet op zoek naar een fittie. Ik ben ondertussen chill en heb gelukkig weer goede cannabis. Een zuiver medicijn voor de mensen die vaak al een kwetsbare gezondheid of verzwakt immuunsysteem hebben, moet tegenwoordig wel mogelijk zijn, toch? Wat een enorm verschil met cannabis van het wietexperiment: biologisch, zonder rommel en schimmel, netjes in glas verpakt. Maar dat is voor de recreatieve markt en dit mag ik helaas niet meenemen op vakantie…
Beschimmelde cannabis voor €450,-
Mijn huisarts bestelde recent medicatie voor mij bij de apotheek. Bijna € 450 voor 60 gram. De apotheker belde me nog even vriendelijk op of het wel klopte, terloops maakte hij de opmerking dat het medicijn ook in prijs gestegen is. Of ik daarmee akkoord ging? Ik slikte maar een keer en zei oké. Ik heb mijn medicatie op vakantie toch nodig, en kan het met de juiste papieren en een Schengenverklaring meenemen. Daarnaast was mijn gedachte: vanwege die prijsstijging zullen de kwaliteit procedures tegenwoordig vast wel aangescherpt zijn.
Op vakantiedag 1 opende ik de eerste twee potjes. Blij dat ik er toch een paar dagen enigszins tussenuit kon met mijn vrouw, en dat de pijn die ik heb niet allesoverheersend hoeft te zijn. Bedrocan in de Mighty vaporizer werkte wel wat, maar ik ben gewend dat mijn zelfgekweekte medicijn veel beter en langer werkt (terwijl ik er minder van hoef te nemen). Ik was genoodzaakt meerdere doseringen Bedrocan achter elkaar te verdampen, wat resulteerde in ontzettende keelpijn. Iets wat ik met mijn zelfgekweekte cannabis nooit op deze manier verneem… Tijd om deze cannabis eens goed te bekijken, voor zover dat lukt op vakantie met alleen een telefooncamera.
Vakantiedag 2: ik opende een nieuw potje en vond een wat grotere top. Deze heb ik voorzichtig uit elkaar gepeuterd en ik zag duidelijk wit-grijze schimmel zitten. Ik schrok me rot! Nee, dit meen je toch niet?! Ik heb wederom spijt van deze investering, van die zure centen kun je natuurlijk beter een nieuwe Venty (verdamper. red.) kopen of lekkere cannabis van goede kwaliteit. Gevoelens van spijt veranderen weinig, want ik kwam thuis van een koude kermis. Van een Duitse patiënt hoorde ik dat ze bij onze buren uit zo’n 100 verschillende soorten kunnen kiezen. Ik hoop dat er qua medicinale cannabis in Nederland meer variatie komt.
Wat is een medicijn?
In het verslag van het bedrijfsbezoek viel me iets op. Direct moest heel duidelijk gemaakt worden dat een medicijn, nog afgezien van de werking altijd hetzelfde moet zijn. Oké… Nuu pas, met een herziende blik, begin ik het te begrijpen. De inhoud is inderdaad wederom hetzelfde: er zit opnieuw schimmel in de potjes.
Het grijpt me persoonlijk aan dat dit nog steeds zo kan gaan. Graag wil ik de redactie van CNNBS bedanken voor alle hulp en inzet om met Bedrocan en het BMC (Bureau Medicinale Cannabis, red.) te bellen en mailen. Bedrocan staat er blijkbaar om te popelen om mijn schimmelwiet terug te krijgen. Wat ik niet helemaal begrijp, want volgens mij hebben ze zelf al genoeg wiet met schimmel daar. Ik snap het ook niet helemaal. Je mag het niet zelf kweken zónder schimmel, maar je mag het wel zelf kopen (voor ontzettend veel geld) mét schimmel.
Ik heb de mailwisseling over en weer mogen ontvangen en heb daaruit de duidelijke conclusie kunnen trekken dat ik mijn livity hieraan niet verder ga verspillen. Het punt lijkt me wel duidelijk, ik doe het zelf wel✌️
Gebruikers?
Het lijkt weer een catch 22 te zijn, vast tussen het kastje en de muur. Bedrocan wijst naar het BMC, die zou eindverantwoordelijk zijn. Daarnaast starten ze alleen een officieel onderzoek als ik persoonlijk een officiële klacht indien. Bijzondere zienswijze denk ik dan, is dit niet genoeg ‘bewijs’?
Wat ik deed was een simpele steekproef, 2 jaar uit elkaar. Rocket science lijkt mij overbodig. Wat me verbaast is dat het Bureau Medicinale Cannabis spreekt over ‘gebruikers’ in plaats van patiënten. Zo zie ik mijzelf helemaal niet, ik associeer het woord gebruiker met hele andere vormen van drugs. Ik consumeer cannabis als medicijn voor mijn gezondheid.
Dit wilde ik met jullie delen mensen: let op je gezondheid. Wat er ook op het label van een product staat; ik heb gemerkt dat het altijd verstandig is om zelf na te blijven denken.
Peace, CannaTommy
Naar aanleiding van het verhaal en de foto’s van CannaTommy, hebben wij de firma Bedrocan en het Bureau Medicinale Cannabis natuurlijk om een reactie gevraagd. Ook hebben we het batchnummer van een van de potjes cannabis verstrekt, waarin CannaTommy schimmel heeft gevonden.
Bedrocan wijst ons op de eindverantwoordelijkheid van het Bureau Medicinale Cannabis. Volgens de medicinale cannabisproducent is alleen het BMC bevoegd om een onderzoek te starten of tot een terugroep actie over te gaan.
Het Bureau Medicinale Cannabis laat weten dat zij alleen een onderzoek kunnen doen indien de cannabis retour gestuurd wordt. Zonder dat kunnen zij enkel de papieren informatie van de batch nalopen. Hieruit zullen volgens het bureau geen bijzonderheden naar boven komen, anders zou de batch ook niet vrijgegeven zijn voor verkoop, redeneren zij.
Gelukkig kan CannaTommy de Bedrocan cannabis wel anoniem retourneren via zijn apotheek, en we hebben inmiddels begrepen dat hij dat ook gaat doen. Hieronder lees je de officiële reacties van beide instanties.
Reactie Bedrocan
Als eerste natuurlijk vervelend dat CannaTommy opnieuw schimmel heeft aangetroffen in de cannabis.
Bedrocan levert in grootverpakking (grote aluminium zakken) aan het BMC. Er vindt een kwaliteitscheck plaatst door een onafhankelijk lab, waarna de inhoud van de zakken wordt doorstraald door een externe partij.
Een externe verpakker verpakt vervolgens de cannabis in de potjes met de gele deksel en levert deze aan de apotheken. Alles is terug te lezen hier: https://bedrocan.com/nl/wie-zijn-er-verantwoordelijk-voor-de-levering-van-medicinale-cannabis-in-nederland/
Aangezien het om BMC-materiaal in de eindverpakking (potjes met de gele deksel) gaat, dus na de bestraling, zijn wij niet bevoegd om zelf een onderzoek te starten. De kwaliteitsafdeling van het BMC heeft de leiding in dit soort gevallen. Het BMC heeft namelijk de verantwoordelijkheid en het complete overzicht over de hele keten. Zo kunnen alleen zij nagaan of er meer klachten zijn geweest en of deze klachten terug te herleiden zijn naar een bepaalde partij in de keten, of hetzelfde zaknummer, etc. Alleen op die manier kan de bron van een mogelijke verontreiniging worden opgespoord. Deze onderzoeksprocedure begint dus vaak achteraan in de keten. Beginnend met de laatste keer dat het potje geopend is geweest.
Ook wat betreft een eventuele terugroepactie is het BMC de enige partij die hiertoe kan overgaan.
Met viendelijke groet,
Femke Starrenburg
Head of Corporate & Integrated Marketing Communications
Reactie Bureau voor Medicinale Cannabis
Wat vervelend om dit te constateren.
We zullen hiervoor een onderzoek opstarten, maar hiervoor is het nodig dat de gebruiker zelf een klacht indient, die BMC in behandeling zal nemen volgens procedure.
We gaan dan aanvullende informatie opvragen m.b.t. apotheekgegevens, gebruik, opslag, batchnummers, retourneren&vervangen, e.d. om deze klacht en het bijbehorend onderzoek in behandeling te kunnen nemen en direct te kunnen communiceren met apotheek en gebruiker.
Aangezien de gebruiker anoniem wil blijven, ontvangen we graag via de apotheek de melding in onze systemen. Dit is het startpunt van het onderzoek vanuit onze kant, hierbij zal de apotheek kosteloos zowel de geopende als ongeopende potjes van de betrokken batch kunnen retourneren voor onderzoek inclusief de benodigde informatie behorende bij deze potjes. De gebruiker kan tevens vervangend product ontvangen.
De medicinale cannabis die via BMC wordt verstrekt wordt met grote zorgvuldigheid geteeld, gamma doorstraald, (her)verpakt en gedistribueerd (transporten vinden geconditioneerd plaats) door verschillende gekwalificeerde ketenpartners waarmee BMC samenwerkt.
Voor een onderzoek nav een klacht is het dan ook belangrijk dat zoveel als mogelijk informatie kan worden verzameld via de apotheek en de gebruiker, zoals bijvoorbeeld de opslagcondities van het product, de gebruiksduur na openen en het retourneren van de betrokken producten via apotheek. Hierop kunnen vervolgens lab testen en visuele inspecties worden uitgevoerd om conclusies te kunnen trekken over het product. Deze conclusies zullen tzt ook worden gedeeld met de apotheker en gebruiker.
Ter extra informatie: Het afhandelen van een klacht inclusief retourneren van product en testen van het product zal meerdere weken in beslag nemen.
We hopen hiermee voldoende informatie te hebben verstrekt en zien de melding graag spoedig tegemoet zodat we de juiste acties in gang kunnen zetten.
Met vriendelijke groet,
Melanie Mennens
Medewerker Behandelen en Ontwikkelen, QA Officer