- Droog je wiet tot perfectie met de 16/60 methode
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
Coffeeshop Amsterdam in actie tegen straatdealers
RollingStoned Top 50 #47 Dat het lang niet altijd kommer en kwel is wat betreft de berichtgeving over de coffeeshops, blijkt misschien wel het beste uit dit verhaal. Op eigen initiatief neemt De Dampkring namelijk het heft in handen tegen de overlast die straatdealers in de Amsterdamse Haarlemmerstraat en omgeving veroorzaken. Met een waarschuwingsposter voor de blowers en met speciale buurtgastheren die een oogje in het zeil houden. Dat is dus een voorbeeld van hoe het ook kan en dat weten jullie als lezers dus ook zeer te waarderen!
De Haarlemmerstraat en omgeving in Amsterdam lijden onder de overlast van straatdealers. Omdat de coffeeshops daarvan ook flinke (imago)schade ondervinden, neemt coffeeshop De Dampkring het heft – of beter gezegd de bezem – in eigen handen.
Druk, druk, druk
De Haarlemmerbuurt in Amsterdam kampt al een tijdje met overlastproblemen. Hoewel de hele hoofdstad problemen heeft met “overcrowding” – een fenomeen wat normaal gesproken alleen voorkomt op festivalterreinen – is de overlast op de Haarlemmerstraat van bredere aard. Illegale verhuur, Airbnb, foutparkeerders, junks, alcoholisten, vervuiling en bovenal straatdealers bepalen de sfeer in wat voorheen de leukste winkelstraat van Nederland was. Reden genoeg voor een initiatief vanuit de lokale ondernemers om de bezem door de straat te halen en de sociale cohesie te herstellen.
Onderzoek naar toenemende overlast
Ondanks de toenemende drukte door toeristen en winkelende bezoekers in de straat merken de winkeliers een daling in hun omzetten. Wat volgens de ondernemers wel gestegen is in de afgelopen jaren, is de overlast waar onder andere de coffeeshops op aangekeken worden. Hoewel er natuurlijk altijd al sprake is geweest van “cannabis-toerisme” leek het de ondernemersvereniging tijd voor een onafhankelijk onderzoek naar de mogelijke oorzaak van de verloedering in de buurt.
Waterbed-effect
Uit het onderzoek, uitgevoerd door de BG-groep, blijkt onder andere dat veel overlast een direct gevolg is van de aanwezigheid van junks, alcoholisten en straatdealers. Gek genoeg worden de overlastgevers ongemoeid gelaten door de weinige aanwezige handhavers. De gemeente Amsterdam is medio april een postercampagne – onderdeel van ‘Be smart, be safe’ – gestart om toeristen te waarschuwen tegen straatdealers. Zonder resultaat, want de dealers zijn nog alom aanwezig in de buurt.
Na het sluiten van de laatste coffeeshops onder Project 1012 in 2015 zijn er zelfs meer dealers bijgekomen. Dit is het zogenoemde “waterbedeffect”. In de hele straat hangt de enige poster van de gemeentelijke ‘ignore streetdealers’ campagne overigens op de voordeur van de coffeeshop Dampkring.
Op basis van deze rapportage heeft de winkeliersvereniging na overleg met de gemeente een subsidieaanvraag ingediend voor een plan van aanpak m.b.t de overlast in de Haarlemmerbuurt. Bestaande uit het inzetten van gastheren die als het ware fungeren als een ‘buurtportier’ gedurende een periode van drie maanden.
Buurtgastheren
Coffeeshop Dampkring Haarlemmerstraat heeft naar aanleiding van onder andere de conclusies in de BG-groep rapportage en raadsvragen over de ‘Hasjbouvelard Haarlemmerstraat‘ besloten haar (eigen) verantwoordelijkheid te nemen.
Aangezien een mogelijke subsidietoekenning voor de inzet van de buurtgastheren nog wel op zich kan laten wachten, heeft de coffeeshop besloten alvast een pilot te starten tegen de coffeeshop-gerelateerde overlast in de directe en nabije omgeving van de Dampkring. Andere coffeeshops in de Haarlemmerbuurt zijn benaderd om ook te participeren in de pilot van de buurtgastheren. Zo is er een groter bereik bij het netjes houden van de buurt en o.a. foutparkeerders, blowers op straat of vervuilers aan te kunnen spreken.
Resultaat
Deze pilot is inmiddels met twee weken verlengd. En vanwege overweldigende enthousiaste reacties van bewoners en winkeliers is besloten om met twee buurtgastheren per dag te gaan werken. De buurtgastheren zijn een aanspreekpunt en kunnen als ogen en oren van de buurt bij calamiteiten meteen ingrijpen.
De gemeente heeft inmiddels laten weten dat als buurtgastheren de straatdealers aan zouden spreken, dit gevaarlijke situaties op zou kunnen leveren. Zij hebben de buurtgastheren expliciet verzocht straatdealers te negeren. Dit verzoek geeft de slogan ‘ignore streetdealers’ wel een hele dubbelzinnige betekenis. Echter heeft de buurtgastheer als verlenging van de coffeeshopportier wel te maken met de gedoogcriteria ( AHOJG(I) ) van de gemeente. Deze stellen namelijk dat de coffeeshop verantwoordelijk wordt gehouden en in strijd met de voorwaarden is wanneer zij de overlastgevers niet vriendelijk verzoeken te vertrekken.
Be aware of street dealers
Tegelijkertijd met de pilot van de buurtgastheren heeft Coffeeshop Dampkring Haarlemmerstraat besloten zelf een poster en flyer tegen straatdealers te laten maken. Dit in het kader van hun “Amsterdam Coffee”-voorlichting. Stadsdeel centrum heeft aangegeven dat het onwenselijk zou zijn zelf een poster te laten maken tegen straatdealers. Volgens de Dampkring kan er echter niet genoeg gewaarschuwd worden tegen straatdealers. En hebben zij de ‘Be aware of street dealers’ posters en flyers laten ontwerpen.
Eigenaar Paul Wilhelm van coffeeshop De Dampkring: ‘Er gebeurt van alles, buurtgastheren zijn een hit, gemeente op bezoek gehad, posters en flyers worden super positief ontvangen, AT5 komt volgende week iedere dag wat filmen.’ Hij vertelt ook dat de aangevraagde subsidie voor 3 maanden ‘zo goed als rond is’.
De posters hangen inmiddels een week in de etalages van de coffeeshop en de flyers worden bij iedere aankoop in de coffeeshop verstrekt. Het laat in elk geval zien dat de coffeeshops in de buurt graag willen bijdragen aan een goede en veilige sfeer. Zodat de Haarlemmerstraat weer de leukste winkelstraat van Nederland kan worden.
(advertentie)