(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Langzamerhand wordt duidelijk dat de politie en juridische strijd tegen cannabis zijn langste tijd gehad heeft. Met het instappen van Corona bier in de legale wiettteelt is het bovendien glashelder dat ook niet-wiet partijen geld ruiken in onze branche. VOC-voorzitter Derrick Bergman over de samensmelting van twee heel verschillende werelden…

Doorbraak van cannabisteelt

Het grootste nieuws van deze week: drankproducent Constellation Brands, hier vooral bekend van Corona bier, neemt een flink belang in de Canadese cannabisproducent Canopy Growth. De Amerikaanse alcoholfirma betaalt 191 miljoen dollar voor zo’n tien procent van de aandelen van Canopy, dat nu op twee miljard dollar wordt gewaardeerd. Canopy is daarmee de grootste beursgenoteerde wietteler ter wereld.

De drankgigant die o.a. Corona exploiteert stapt als eerste groot bedrijf in de legale wietbizz…

Het nieuws haalde een groot aantal Europese media. ‘Straks dronken en high tegelijk’, was een van de koppen die ik voorbij zag komen. Het tuindersvakblad Groenten & Fruit berichtte dat Canopy in de provincie British Columbia extra kasruimte gaat leasen ‘van een onbekende grote groenteteler’. ‘Het gaat in eerste instantie om 130 hectare die wordt omgebouwd om de doorbraak van cannabisteelt in Canada en Noord-Amerika te bewerkstelligen’, aldus het artikel ‘Groentekassen in Canada worden wietkassen’.

Apple vraagt patent aan voor vaporizer

Eerder dit jaar werd bekend dat Apple in juli 2016 een patent heeft aangevraagd op een ‘sublimator/vaporizer’. Voor de liefhebber: de PDF van de elf pagina’s tellende aanvraag staat hier. Het bedrijf houdt zich tot nu toe op de vlakte, maar stel je eens voor: een I-Vape met de kwaliteit en het gebruiksvriendelijke, oogstrelende design van Apple. Dat zou niet alleen een kaskraker zijn; de marketing skills van het bedrijf zouden garant staan voor een campagne met een wereldwijde impact.

In Apple’s thuisstaat Californië wordt recreatieve cannabis op 1 juli 2018 legaal. Dat zou een mooie datum zijn om de Apple vaporizer te lanceren…

Waarom zou Starbucks niet op de legale cannabistrein springen? Een fijn assortiment edibles voor bij de koffie, met de keuze tussen gewone en special brownies, muffins en andere baksels

Op het VOC kantoor vroegen we ons deze week af welke grote bedrijven het voorbeeld van Constellation Brands zullen gaan volgen. Voor de hand liggende kandidaat is de tabaksindustrie; al jaren gaan er verhalen dat daar gedetailleerde scenario’s klaar liggen voor legale cannabisproducten en merken.

Geheime stash blikjes van Heineken zijn al te koop en wie weet waagt ook de Nederlandse bierbrouwer zich aan cannabisbier binnenkort…

Rijdende trein

En waarom zou Starbucks niet op de legale cannabistrein springen? Een fijn assortiment edibles voor bij de koffie, met de keuze tussen gewone en special brownies, muffins en andere baksels.

Laat het verzinnen van pakkende namen maar aan de Amerikanen over; ze zijn er meesters in. Ik ben benieuwd welke merknamen ingeburgerd zullen raken voor frisdrank met cannabis, want reken maar dat die er gaan komen. In legale Amerikaanse staten als Colorado en Washington State zijn al verschillende infused soft drinks te koop.

Ruimte voor kleine bedrijfjes

Sommige activisten zien het instappen van grote, beursgenoteerde bedrijven in de cannabismarkt als bedreiging of probleem. Zelf denk ik dat je die ontwikkeling niet kunt stoppen, maar ook dat het geen probleem hoeft te zijn, zolang er ruimte blijft voor kleine bedrijven en bedrijfjes.

En nog belangrijker: zolang mensen zelf cannabis voor persoonlijke consumptie mogen kweken en verwerken, zonder bemoeienis van de overheid of wie dan ook. Bier is wat dat betreft een bruikbaar voorbeeld: een paar grote spelers domineren de markt, maar er zijn ook ontelbaar veel kleine brouwers met speciale soortjes. En wie thuis zijn eigen bier wil brouwen wordt geen strobreed in de weg gelegd, zolang hij zijn of haar brouwsel niet te koop aanbiedt. Heerlijk en helder, toch?

(advertentie)