(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

In de legale cannabismarkten van de VS draait het al lang niet meer uitsluitend om verse wiettoppen en voorgedraaide joints. Waren het de afgelopen jaren met name de edibles die onstuitbaar omhoog kwamen (geen woordgrap bedoeld), inmiddels blijken concentraten de snelst groeiende productcategorie binnen de cannabusiness.

Puur en veelzijdig

Cannabis concentraat is eigenlijk de meest pure vorm waarin je cannabis kan consumeren (dabben) en dus ook een van de heftigste als je op zoek bent naar een super-high. Maar je kunt het natuurlijk ook verwerken in een edible, tinctuur of creme. Uit de nieuwste marktgegevens die Arcview Market Research afgelopen week openbaar maakte,  blijkt dat concentraten inmiddels het snelst groeiende cannabisproduct zijn in de VS.

De voorspellingen voor de toekomstige legale wietverkopen in het land doet Arcview samen met BSD Analytics en de titel van hun nieuwste voorspelling laat niets aan duidelijkheid te wensen over: “Concentrates: The Hottest Product Category in Cannabis.”

Amerikanen besteden miljarden aan concentraten

Volgens de data van Arcview groeien de uitgaven van consumenten aan concentraten met 49 procent in de tweede helft van dit jaar, om daarmee voor heel 2018 uit te komen op een totaalbedrag van liefst 2,9 miljard dollar. Het onderzoeksbureau voorspelt daarmee ook dat concentraat na wiettoppen op de tweede plek terechtkomt van populairste cannabis productcategorieën.

Tegen onze Amerikaanse collega’s van High Times vertelt Dr. Markus Rogen van het Californische bedrijf OutCo Labs dat de diversiteit aan concentraten veel nieuwe alternatieven biedt aan cannabis consumenten. ‘Concentraten zijn overduidelijk de toekomst van cannabis, omdat ze de komst van nieuwe producten mogelijk maken zoals olies, saus, live rosin, tincturen, edibles en topicals. Daarmee zijn nieuwe consumenten meer op hun gemak dan met wiettoppen, ook omdat het afstand neemt van het klassieke stonerbeeld van cannabis consumptie.’

Naar verwachting geven de Amerikanen over vier jaar net zoveel geld uit aan concentraten als aan de good old wiettoppen…

Het valt deze deskundige ook op dat veel bedrijven geld investeren voor verdere innovatie in de productie van concentraten. ‘De complete industrie heeft stevig geïnvesteerd in research in de volgende generatie producten te ontwikkelen. Hier bij OutCo ligt onze focus op high-terpene extracten en in het bijzonder vaporizer-olie die het full-spectrum representeert: de pure wietplant dus, zo natuurgetrouw als het kan.’

Cartridges met concentraat voor vaporizers

Ook de grote baas van de Arcview Group is overtuigd van het blijvende succes van concentraten: hasjolie, vape cartridges, wax, shatter en soortgelijke producten. Troy Dayton: ‘Naarmate de cannabis industrie volwassen wordt zullen we waarschijnlijk nieuwe productcategorieën zien die bij de consument aanslaan. Concentraten zijn de eerste groep die dat doet, maar het is slechts het begin van een revolutie in hoe cannabis wordt geconsumeerd nu het over de hele wereld legaal wordt.’

Cannabis concentraten zullen naar verwachting 27% uitmaken van de totale cannabisverkopen in 2018. Nog maar vier jaar geleden waren ze goed voor krap tien procent. Meer dan de helft van die concentraten bestaat uit voorgevulde vaporizer cartridges. Arcview voorspelt dat deze kant-en-klare kanonskogels voor je verdamper ook de komende vijf jaar het dominante product zullen blijven in de categorie concentraten.

De onderzoekers schatten dat in 2022 de totale jaarlijkse omzet van cannabis concentraten in de VS uitkomt op 8,4 miljard dollar, bijna net zoveel als de 8,5 miljard die wordt voorspeld voor de verkoop van wiettoppen in datzelfde jaar…

[foto: Dougie Jones/Shutterstock]
(advertentie)