- Droog je wiet tot perfectie met de 16/60 methode
- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
Crowdfund Hennepplaza – voor een duurzame wereld
Het is een puur Nederlands initiatief dat al enkele maanden ‘soft’ draait op internet: Hennepplaza.com. Een site à la Marktplaats en Bol.com maar dan helemaal gericht op hennep producten! De makers willen nog harder aan de duurzame weg timmeren en hun idee bijvoorbeeld doortrekken naar andere landen, vandaar dat ze een crowdfunding campagne starten. Kortom, als je nu investeert in hennep als product van de toekomst word je er straks financieel wellicht nog beter van ook.
Driewerf hoera voor hennep!
Cannabis en hennep zijn, zoals jullie wellicht wel weten, familie van elkaar. Hennep, of industriële vezelhennep om helemaal correct te zijn, is een gewas waarvan je tienduizenden producten kunt maken. Milieuvriendelijke en duurzame producten bovendien, want hennep groeit overal en altijd zonder dat je met pesticiden en insecticiden hoeft te spuiten. Van autoindustrie tot voedingsmiddelen, van cosmetica tot kattenbakstrooisel en van kleding tot bouwmateriaal… je kan het bijna niet zo gek bedenken of je kan het maken van hennep.
Hoogste tijd dus dat er een partij opstond die alle mogelijke toepassingen van hennep voor de consument (en voor de productenten/verkopers) op één plek verzamelt: Hennepplaza.com.
Internationale ambities Hennepplaza
Wereldwijd het toonaangevende online verkoopplatform op het gebied van hennep worden, dat is de ambitie van de ondernemers achter de duurzame start-up Hennepplaza.com. Op het verkoopplatform vind je beautyproducten, superfoods, fashion, accessoires en ja, zelfs dierenverzorgingsproducten. Allemaal met één gemeenschappelijke deler: hennep is het belangrijkste ingrediënt.
Na een succesvolle bètalaunch eind 2017 is onlangs de verbeterde versie van het platform gelanceerd. Om de internationale ambities waar te kunnen maken is Hennepplaza.com daarnaast een crowdfunding-campagne gestart via Geldvoorelkaar.nl. Vanaf 325.000 euro is de crowdfunding succesvol, op het moment van schrijven – dinsdagmiddag 26 juni – is er al 82.300 euro ingebracht door investeerders. De actie loopt nu nog een maand.
Op de crowdfunding site vind je trouwens ook alle informatie over de invetserings/leningvorm en het hennepbedrijf en de mensen erachter terug, mocht je zelf ook wel wat geld willen investeren én terugverdienen met 9 procent rente… Maar dan wil je natuurlijk wel weten waarin je geld stopt.
Bewuste consumenten
De consument wordt zich steeds bewuster van het milieu en gaat steeds meer over op duurzame en milieuvriendelijke producten. Uit het ‘Dossier Duurzaam’ van het GfK bleek al dat 72% van de consumenten vindt dat bedrijven een positieve bijdrage aan de maatschappij moeten leveren. Maar liefst 32% is bereid extra te betalen voor duurzame producten.
Mike de Vree, general manager Hennepplaza.com: “Je hoeft geen expert te zijn om te zien dat duurzame en gezonde producten duidelijk terrein winnen in de huidige markt. Wist je dat plastic gemaakt kan worden van duurzame gewassen zonder enige toevoeging van chemicaliën? Ik ben ervan overtuigd dat Hennepplaza.com het grootste duurzame platform van Europa kan worden met behulp van Geldvoorelkaar.nl.”
Hennepplaza.com kiest voor crowdfunding wegens de positieve werking ervan op de toekomstige betrokkenheid van aandeelhouders en omdat het past bij de publieke doelstellingen van Hennepplaza.com. “Wij zijn een transparante organisatie met heldere doelen en een duidelijke boodschap voor groener en gezonder leven. Hiermee spelen we in op een belangrijke behoefte van de consument waaraan nog niet voldaan is”, zegt De Vree. “Geldvoorelkaar.nl is een ervaren en betrouwbare partner. Wij vinden het mooi dat zij ‘The Crowd’ nu ook de gelegenheid bieden om op laagdrempelige wijze te investeren in innovatieve en snelgroeiende start-ups, zoals Hennepplaza.”
De ‘Marktplaats’ voor hennep
Hennepplaza.com is er trouwens niet uitsluitend voor de bewuste consument, maar is ook in het leven geroepen om voor alle fabrikanten en verkopende partijen van duurzame, op hennep gebaseerde producten een etalage naar een enorme groep potentiële klanten te zijn. De doelgroep voor dit soort duurzame producten is tenminste 2,6 miljoen mensen in Nederland, blijkt uit onderzoek van Hennepplaza in samenwerking met BengelMedia, een gespecialiseerd Amsterdams pr/mediabureau.
In de toekomst zal Hennepplaza ook andere duurzame producten zoals bamboe gaan toevoegen, waardoor het volume aan producten vanaf 2019 sterk zal toenemen. Op het platform worden nu o.a. beautyproducten, superfoods, fashion, accessoires, dierenverzorgingsproducten en zelfs een scooter gemaakt van hennep aangeboden. Kortom: de duurzame markt is een ‘emerging market’ zoals dat in vaktaal heet. Hennepplaza.com is – naar eigen zeggen – het antwoord voor verkopende partijen die zich op deze ‘emerging market’ storten: een absolute kans voor Hennepplaza.com met behulp van The Crowd!
Nederland hennepland
Wij wensen de mensen van Hennepplaza in ieder geval alle succes met hun hennepmarktplaats en met het vinden van voldoende investeerders om de ambities waar te maken, ook over de grens. Wat cannabis betreft hebben we ons in Nederland helaas de kaas al van het brood laten eten door het buitenland, laten we met hennep dan wél mooi de nummer 1 blijven…
(advertentie)