- Binnenkijken bij wietteler én coffeeshopbaas Bart Vollenberg
- Buitenwiet test 2024: autoflowers én buitenwietsoorten!
- Reportage: CNNBS ontdekt de verborgen kwaliteiten van de Minigrow One
- Waarom je autoflowers niet binnen moet kweken
- Primeur: Claude Pouche plant de eerste buitenwietzaadjes!
- Studie • ‘Wietsoorten indelen in sativa of indica is misleidend’
Over rijden onder de invloed van cannabis is traditioneel een hoop te doen. Politie en justitie doen bijvoorbeeld alsof rijden na de joint vergelijkbaar slecht is als met drank op gas geven. Welnu, dat slaat helemaal nergens op, zo blijkt uit deze Amerikaanse studie. Fuck de speekseltest, want mensen die elke dag wiet gebruiken blijken in de praktijk net zo goed te kunnen autorijden als saaie dodo’s die broodnuchter door het leven strompelen.
Dagelijkse cannabisconsument rijdt even veilig als nuchter iemand
Over cannabis in het verkeer is altijd en overal veel te doen. Ook nu weer in Duitsland bijvoorbeeld, waar de politie vreest voor meer auto-ongelukken als wiet legaal is (en dat wordt het daar dus mooi jawohl 😉 Maar aan harde feiten om zich zo druk te maken, ontbreekt het menige tegenstander vaak. En ook wij doen wat dat betreft géén duit in het zakje: wij presenteren je juist een onderzoek waaruit blijkt dat iemand die regelmatig cannabis consumeert even veilig rijdt – zelfs als ie stoned is – als iemand die zo nuchter is als een herboren christen!
Niet, een beetje, of elke dag blowen
Dat geweldige nieuws, waarmee we onze kwelgeesten toch weer even mooi om de oren kunnen slaan, blijkt uit de studie ‘Simulated driving performance among daily and occasional cannabis users‘ die onlangs is gepubliceerd in het vakblad Accident Analysis and Prevention journal.
Om het potentiële risico van rijden onder invloed van cannabis te onderzoeken, verzamelde een team van de University of Colorado 85 volwassenen tussen de 25 en 45 jaar om deel te nemen aan een rijtest op de simulator. Van die groep rapporteerden 31 mensen dat ze elke dag wiet gebruiken, 24 mensen worden 1 tot 2 keer per week high en de overige 30 gebruikten in het geheel geen cannabis.
High van je eigen wietje op de simulator rijden
Elke deelnemer aan het onderzoek in Colorado – where else zouden we bijna zeggen – voerde twee losstaande tests uit op de auto-sim, met een pauze van 45 minuten tussen beide sessies. In die pauze mochten alle ‘cannabis-using subjects’ in een kwartier zo high worden als ze zelf wilden, op hun wiet(toppen) die ze zelf hadden mogen kopen.
Wel hadden de onderzoekers de participanten gevraagd om buds mee te nemen die in ieder geval een THC-gehalte van 15 tot 30 procent hadden, verder stelden ze geen eisen aan welke strain er gesmoord mocht worden.
De controlegroep van niet-blowers bleef nuchter tijdens beide sessies op de MiniSim™ National Advanced Driving Simulator. Best een cool ding trouwens:
Binnen de lijntjes rijden
De deelnemers moesten een virtueel parcours rijden in de stad, en daarvan verzamelden de onderzoekers twee separate metingen van de rijprestatie. De simulator nam data op middels de zogeheten standard deviation of lateral placement (SDLP), die meet of de bestuurder in staat is om veilig in zijn rijbaan te blijven op zowel rechte stukken als in bochten. Ook hielden de onderzoekers in de gaten of de automobilisten harder of juist langzamer reden dan de in de simulatie aangegeven snelheidslimieten.
En dan de uitkomsten van deze rijtest. De ‘sporadische cannabisgebruiker’ presteerde significant slechter op de SDLP-test nadat ze high waren geworden, wat suggereert dat wiet inderdaad een verkeerde invloed kan hebben op hun vaardigheid om veilig te rijden. Maar ervaren dagelijkse cannabisgebruikers zijn dan weer in staat om net zo veilig te rijden als de nuchtere controlegroep!
(minimaal) A joint per day keeps de takelwagen away
Sporadische blowers reden ook iets harder dan de aangegeven snelheidslimiet wanneer ze stoned waren, maar niet hard genoeg om als ‘statistisch significant’ te kunnen worden aangemerkt. Aan de andere kant reden de dagelijkse blowers wel ‘significant langzamer’ dan de maximum snelheid, nadat ze high waren geworden…
“Wij observeerden direct na het roken van cannabis alleen bij gelegenheidsconsumenten een afname van de rijprestatie op de SDLP die statistisch significant is vergeleken bij niet-gebruikers”, concluderen de auteurs van de studie. Dagelijkse cannabisgebruikers – die volgens deze studie zes keer zoveel THC in hun bloed hebben dan de af en toe blowers – reden langzamer na cannabisconsumptie vergeleken met de sporadische gebruikers en niet-gebruikers.”
Nou ja, van langzamer rijden komt het niet snel tot serieuze verkeersongelukken, dat is toch echt voorbehouden aan de harder rijdende weggebruikers- en dat zijn dus niét de doorgewinterde wietrokers!