- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Deze Ford uit 1941 bestaat uit hennep
Hennepvezels worden tegenwoordig weer in de auto-industrie gebruikt om bijvoorbeeld deurpanelen van te maken. Maar zo vooruitstrevend is dat eigenlijk niet, wanneer je je bedenkt dat een van Henry Ford’s prototypes uit 1941 al voor een groot deel uit hennep bestond en de motor ervan zelfs op bio ethanol liep.
Een van de eerste prototypen die Henry Ford maakte was moderner en milieuvriendelijker dan de auto’s die de wegen nu bevolken. Maar waarom is deze techniek nooit verder ontwikkeld? En waar is het misgegaan, dat we nu nog steeds in metalen auto’s zitten die op benzine rijden? Hier 5 feiten over Ford’s hennepauto die deze vragen wellicht beantwoorden.
10 x sterker
De carrosserie van Ford’s soybean car, zoals de hennepauto ook wel genoemd wordt was 10 keer sterker dan plaatwerk van staal. Een populair magazine schreef indertijd dat de henneppanelen de auto ontzettend veilig maakte, veel veiliger dan de andere automobielen die toen geproduceerd werden.
Lichter
De henneppanelen waren ook nog eens een stuk lichter dan metalen panelen. Het prototype van hennep woog iets meer dan 900 kilo terwijl een auto van metaal indertijd ongeveer 1400 kilo op de weegschaal drukte. Ford’s prototype was trouwens niet helemaal zonder staal gemaakt maar bestond uit een stalen frame, waar de panelen van hennepplastic op gemonteerd werden. Het lichtere gewicht zorgde ervoor dat de auto ook minder brandstof verbruikte.
Bio ethanol
Het was de bedoeling dat de hennepauto van Ford op duurzaam biobrandstof dat ook van hennep gemaakt kon worden, zou lopen. Al in de jaren ’40 was de technologie zover dat auto’s niet langer op aardolie producten zouden hoeven lopen, maar op biobrandstof dat van een onuitputtelijke bron van planten gemaakt kon worden.
Tweede wereld oorlog
De tweede wereld oorlog maakte een voorlopig einde aan de productie van meer hennepauto’s. Ford was al wel begonnen aan een tweede prototype maar door de oorlog werd de productie ervan op de lange baan geschoven. Na de oorlog was het opbouwen van het land belangrijker en de productie van de hennepfords is er nooit meer van gekomen.
Niet alleen hennep
Naast hennep werden er bij het maken van de panelen ook andere planten gebruikt. Het prototype bestond onder meer uit maisplanten, sojaplanten, katoen en graansoorten.
(advertentie)