(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Dat je in de legale cannabisindustrie zeer succesvol – lees; rijk – kunt worden, bewijst Nancy Whiteman (64). De voormalige verzekeringsagent startte in 2010 ediblesonderneming Wana Brands in de Amerikaanse staat Colorado. Ze test elk eetbaar cannabisproduct eerst hoogstpersoonlijk. In 2022 verkocht haar merk voor 115 miljoen dollar aan edibles! Zakenmagazine Forbes maakte een mooi videoportret van Nancy, die zelf eigenlijk ’t liefst achter de schermen blijft…

Je bent zelf altijd het beste proefkonijn in de wietindustrie

Whiteman testte een nieuwe gummy die haar bedrijf had ontwikkeld en haar productteam vroeg haar om te bepalen welke effecten het op haar had, met name op haar fysieke of mentale energie. Ze nam het voedingsmiddel kort voor een Pilates-les en twee uur later was ze gefascineerd door de etiketten en producten in haar plaatselijke supermarkt.

“Ik ben altijd het proefkonijn”, zegt Whiteman, die elk product test dat Wana Brands maakt, inclusief gummies die gemaakt zijn om gebruikers rustig te maken, in slaap te laten vallen of geconcentreerd te houden. “Ik had niet echt honger”, zegt ze over haar ervaring in de supermarkt. “Het was geen hongergevoel, het was meer cognitief. Ik zei tegen mezelf: ‘Oh, mijn God, kijk eens naar de verpakking. Wie wist dat er tonijn in glazen potten zit, verpakt in extra vierge olijfolie?’ Maar opeens werd dit heel intrigerend voor me, met deze specifieke formule.”

Nancy verkoopt bedrijf aan Canopy Growth voor $350 miljoen

In iets meer dan tien jaar tijd heeft Whiteman, die in 2017 al eens de ‘Koningin van de legale wiet’ werd genoemd, één van de meest succesvolle merken in de cannabisindustrie opgebouwd. Ze is geen bekende naam, maar ze heeft Wana stilletjes en methodisch tot een van de grootste cannabis-infused edibles bedrijven ter wereld gemaakt, met een geschatte omzet van $115 miljoen in 2022.

En nadat Whiteman, die 100% eigenaar was van het bedrijf, in oktober 2021 een deal sloot om Wana tegen een waardering van $350 miljoen te verkopen aan het Canadese cannabisbedrijf Canopy Growth Corporation, is ze een van de rijkste ondernemers geworden in de $26 miljard omzet draaiende legale wietindustrie.

Zelf ook plannen of ambities om het vet te maken in de legale cannabiswereld? Check dan vooral dit 11 minuten durende portret van Nancy en haar edibles-imperium:

(advertentie)