(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Uit onderzoek van het in consumptie gespecialiseerde High Yield Insights blijkt dat de legalisering van cannabis een enorme boost geeft aan het gebruik van edibles en ‘infused cannabis’. En dat niet alleen, dankzij de legalisering komen er zowel nieuwe consumenten bij die ’t liefst eten & drinken als voormalige blowers die ’terugkeren’ naar de wiet.

Edibles zijn hot

Dat de zogeheten edibles – cannabisproducten die je kunt eten en drinken dus – populair zijn in met name Noord-Amerika wisten we al, maar de exacte cijfers blijken pas uit dit nieuwe onderzoek. Een studie van High Yield Insights die door sommige van onze Amerikaanse collega’s al als ‘ground-breaking’ wordt omschreven.

Zo ver willen wij nog even niet gaan, maar dat de consument van legale wiet een voorkeur lijkt te hebben voor producten die via de spijsvertering hun werk doen staat onomstotelijk vast nu. De vraag is hoe en waarom?

Prijs én smaak bepalen consumentenvoorkeur

De studie onthult namelijk de ‘key drivers’ van Amerikaanse cannabis consumenten om te kiezen voor edibles en infused cannabis – denk aan brownies, chocolade, koekjes, koffie en bier bijvoorbeeld. Daarbij verwachten ze overigens ook een ‘high-touch sevice’ van hun plaatselijke dispensary.

Welnu, het blijkt dat 41 procent van de respondenten hun edible consumptie na de legalisering van (medicinale) cannabis heeft verhoogd. Illegaal of legaal maakt dus heel veel verschil met andere woorden. Door de onderzoekers zijn dan ook paralellen vastgesteld tussen de ‘edibles customer journey’ en het algemene consumentengedrag van voedsel- en drankshoppers: nadat ze voor een bepaalde vorm hebben gekozen kijken de consumenten naar smaak en prijs om hun aankoop te bepalen. Liefst tweederde van de edible consumenten rapporteert dat zij koopbeslissingen baseren op smaak en prijs, in contrast met andere cannabis categorieën waarin de ‘prijs een overweldigende belangrijke rol speelt’.

Eten en drinken van cannabis producten is enorm populair in Noord-Amerika en legalisering van (medicinale) wiet werkt daar stevig aan mee! [foto: Roxana Gonzalez/Shutterstock]

Recreatief en medicinaal

‘De unieke natuur van de edibles klant verklaart iets van wat de categorie anders maakt’, schrijft het marktonderzoekbureau uit Chicago. ‘De consumenten die edibles prefereren zijn vaker lichte gebruikers van cannabis (maximaal één keer per maand), vaker relatief nieuw in cannabisgebruik (minder dan 5 jaar), vaker vrouw, vaker hoger opgeleid en mensen met hoge(re) inkomens.’

De brede aantrekkingskracht van eetbare cannabisproducten wordt onderstreept doordat veel mensen ooit kennismaakten met edibles gedurende recreatief gebruik, maar dat de huidige edibles consument zich net zo makkelijk kenbaar maakt als ‘medicinaal gebruiker’.

Kennis is geld verdienen

Commercieel gezien is dit onderzoek ook belangrijk, zo maakt mede-oprichter van High Yield Insights Mike Luce duidelijk. ‘Om te anticiperen op de marktbewegingen móeten bedrijven de mindset van de consument begrijpen en hun koopgedrag. Wij merken dat veel klanten welwillend maar tegelijk slecht-geïnformeerd of huiverig zijn ten aanzien van edibles, wat te verklaren is met onbevredigende eerste ervaringen.’

Werk aan de wietwinkel dus voor de producenten en verkopers van edibles. En wellicht niet alleen voor deze groep, het Amerikaanse onderzoeksbureau komt later dit jaar met soortgelijke rapporten – gebaseerd op de ervaringen van consumenten zelf dus – over vaporizen (verdampen) & roken van cannabis en met een rapport over topicals…

[openingsbeeld: Creative Family/Shutterstock]
(advertentie)