(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

In onze ogen gaat het drie keer helemaal nergens over, maar daar denkt de anti-wiet organisatie Parents Opposed to Pot heel anders over. Een reclamefilmpje tijdens de Super Bowl van T-Mobile met kookprinses Martha Stewart en blowgigant Snoop Dogg is de fatsoensrakkers in het verkeerde keelgat geschoten.

T-Mobile reclame onder vuur

Liefst 51 commercials werden er dit jaar tijdens de Super Bowl – de finale van het American Football seizoen in de VS – uitgezonden. Daaronder natuurlijk ook weer veel bier en alcoholspotjes, maar daaraan stoort niemand zich. Wel is er ophef ontstaan over een in onze ogen volstrekt onschuldig  en zelfs best grappig – filmpje van T-Mobile, waarin de beroemde kookgoeroe Martha Stewart gezellig keuvelt in haar keuken met de wietgoeroe Snoop Dogg. In 30 seconden vliegen de woordspelingen en dubbelzinnigheden over cannabis je om de oren, met als afsluiter de T-Mobile slogan ‘It’s all that and more’.

Afijn, voor we de rel uit de doeken doen die er over deze reclame – met de titel #BagofUnlimited – in de VS is ontstaan, eerst maar eens met eigen ogen kijken:

Best grappig toch? Maar niet volgens Parents Opposed to Pot, een organisatie die zichzelf tot doel stelt om ‘de luchtballon van de cannabisindustrie, cannabislobbyisten en activisten te laten barsten’. De bezorgde ouders werden zelfs zo boos over het T-mobile spotje dat ze een online petitie startten met als voornaamste inzet een boycot van het telecombedrijf!

Millenials

Met het schuim de (waanzinnige) woede op de mond verklaren de fatsoensrakkers: ‘De advertentie is bedoeld als reclame voor Stewart and Broadus’ VH1 reality show. ‘Martha & Snoop’s Potluck Dinner Party’, een show gericht op millenials waarover sommige critici het eens zijn dat het niet meer is dan een poging om het gebruik van cannabis te normaliseren.’

Welja joh. Natuurlijk is het toegestaan om je zorgen te maken over wietgebruik door jongeren, maar om nou zulke stennis te schoppen over een reclame die niet eens reclame voor cannabis maakt (maar voor bellen), terwijl de Super Bowl jaar in jaar uit vergeven is van de drankreclames?!

Povere bijval

Overigens is de CDA-achtige actie van Parents Opposed to Pot drie weken na de Super Bowl niet bepaald een succes te noemen, als je bedenkt dat van de 320 miljoen Amerikanen er op dit moment precies 163 hebben ondertekend…

(advertentie)