(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Wederom bevestigt Israël zijn positie als voorloper op het gebied van cannabis innovaties. Voor het eerst gaan een cannabisonderneming en een in vitamines, mineralen en supplementen (VMS) gespecialiseerd bedrijf intensief samenwerken, met als doel het ontwikkelen van voedingssupplementen op basis van cannabis én paddo’s (psilocybine). 

Het beste van twee werelden

De kop van het persbericht dat de twee Israëlische bedrijven eind vorige week gezamenlijk de wereld in slingerde, is er eentje in de categorie lang want dan vergeten we tenminste niets: ‘For the first time ever, an Israeli company will develop nutritional supplements based on cannabis and mushrooms: Tikun Olam-Cannbit signed a partnership agreement with Ambrosia-SupHerb, the leading company in Israel in the field of VMS‘.

Bam. Wat ons natuurlijk direct opvalt is de combinatie van onze eigen favoriet cannabis met psilocybine, de werkzame en psychoactieve stof uit ‘magische paddestoelen’. Het beste van twee werelden, zou je kunnen zeggen en dat is ook precies wat de Israëliërs denken. En ze denken ook dat ze er heel veel geld mee kunnen gaan verdienen, getuige deze quote van Tikun-Olam Cannbit baas Avinoam Sapir in het persbericht: “This is a market with tremendous sales potential, as we have seen the mushroom market flourishing in the East and growing in the US.”

Bestemming Europa

Soit. Niks mis met geld verdienen als het lekker en/of gezond spul is toch? Doen wij hier in Nederwiet- en pillenland NL al jaren. Ambrosia-SupHerb, de specialist in VMS (vitamines, mineralen en supplementen) richt samen met het beursgenoteerde cannabisbedrijf Tikun-Olam Cannbit een joint venture op.

Die gaat zich met deskundigen van beide ondernemingen aan boord toeleggen op de R&D (onderzoek en ontwikkeling), productie en marketing van ‘cannabis- and mushroom-based nutritional supplements’. De producten zijn bedoeld voor Israël en de ‘groeiende Europese markt’.

Magic mushrooms en cannabis… het beste van twee werelden! [beeld: thegarapan/Shutterstock]

Combinatie cannabis en paddestoelen

Wat we precies kunnen verwachten is uiteraard nog toekomstmuziek. Maar de partijen beloven ons alvast een ‘serie unieke producten die cannabis en paddestoelen componenten zullen combineren in de voedingssupplementen markt’.

Op die laatste markt is  Ambrosia-SupHerb in Israël marktleider. Gezien de snelle ontwikkelingen in de nauw verwante cannabis/CBD/psychedelica-markten is de nieuwe joint venture dus niet eens zo vergezocht. Zeker niet omdat ze daarmee in Israël ook voorop lopen.

De R&D-teams van beide bedrijven gaan daarom naast het combineren van mushrooms en wiet, ook aan de slag met de ontwikkeling van producten waarbij ‘aanvullende voedingssupplementen zoals vitamines, mineralen, aminozuren en planten’ worden gecombineerd.

Paddo’s goed voor honderden miljoenen dollars per jaar

Medicinale cannabis is legaal in Israël, recreatieve wiet is gedecriminaliseerd en de roemruchte kaalkopjes (magic mushrooms) zijn weliswaar verboden maar werken met psilocybine (en de kweek ervan) is wel toegestaan voor wetenschappelijke doeleinden.

Volgens het gezamenlijke persbericht is de paddestoelenmarkt, van origine gevestigd in het verre Oosten, in de afgelopen jaren aangekomen in Europa en de VS. ‘Het is een markt die versnelde groei ziet en die geschat wordt op een waarde van honderden miljoenen dollars. Tikun Olam-Cannbit heeft zijn ogen nu gericht op exporteren naar de Europese markt en – wanneer de regels het toestaan – op lokale marketing.’

General manager Avinoam Sapir van laatstgenoemd cannabisbedrijf: “We beschouwen de gecombineerde kracht van empirisch onderzoek en extractie-ervaring die wij hebben samen met de productontwikkeling en distributiemogelijkheden van SupHerb in de voedingssupplementen markt als perfecte synergie. Dit is een markt met geweldige verkoop potentie, aangezien we de paddestoelenmarkt zien floreren in het Oosten en zien groeien in de VS.”

Er wordt een revolutie beloofd

De Tikun Olam-Cannbit baas is ervan overtuigd dat hun kennis van medicinale cannabis ‘extra waarde’ inbrengt bij de creatie van innovatieve producten die ‘een nieuwe boodschap brengen aan patiënten wereldwijd’. Geen wonder dat hij uitsluitend lovende woorden over heeft voor de nieuwe partner Ambrosia SupHerb, al is dat slijmen in persberichten natuurlijk eerder regel dan uitzondering.

Maar ook aan de andere kant bij Ambrosia SupHerb Group is de CEO blij met het strategische partnerschap met een wietbedrijf. Eitan Markovits: “Deze samenwerking is baanbrekend en zal de toegevoegde waarde, professionaliteit en ervaring die wij in 35 jaar hebben vergaard naar de nieuwe werelden van op cannabis gebaseerde voedingssupplementen brengen.”

En deze baas durft het zelfs aan om te spreken van een ‘revolution for consumers in Israel and globally’.

[openingsbeeld: Yarygin/Shutterstock]
(advertentie)