- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Katholiek? Dit is wat jouw religieuze leiders van wiet vinden!
De Rooms-Katholieke Kerk is met meer dan 1,2 miljard volgelingen het grootste kerkgenootschap ter wereld. Zoals het al duizenden jaren gaat, heeft die kerk ook een mening over van alles en nog wat. Nu hebben katholieke bobo’s in de VS via hun eigen persbureau Catholic News Agency eens aan hun verdwaasde schapen duidelijk gemaakt hoe God over wiet denkt. Onmisbare kost voor de Maria-aanbidders en iedereen die wel eens lekker wil lachen na het Songfestival-drama.
‘Wat katholieken zouden moeten weten’ (over wiet)
Met 18,2 procent van de Nederlanders noemt de grootste groep zichzelf katholiek, gevolgd door protestanten met 13,2%, moslims met 5,6% en de groep met een ‘andere gezindte of levensbeschouwing’ met 5,9 procent. Miljoenen landgenoten dus die de Paus erkennen als hoogste religieuze gezagsdrager. In België is het trouwens nóg veel roomser allemaal, daar is liefst 52,8% van de mensen katholiek.
En geloof het of niet, maar ook een van de twee founding fathers van CNNBS is vroeger met de katholieke Limburgse knoet grootgebracht. Onze rode oogjes bleven maandag dan ook hangen bij een nieuwsartikel van het Catholic News Agency (CNA) met de fijne titel: ‘Downgrading marijuana’s danger level: What Catholics should know‘.
Dat ‘downgraden’ slaat uiteraard op het onlangs aangekondigde besluit in Amerika om wiet niet langer in Schedule I van de drugswet te zetten, maar in Schedule II – alom uitgelegd als een belangrijke stap op weg naar legalisering van recreatieve cannabis. Nou, kom er maar in katholieken!
LEES OP CNNBS OOK: Historische move VS • Wiet wordt softdrug – 1e stap naar legalisatie!
Bagatelliseren, dat moeten we niet hebben
“Marihuanagebruik blijft een controversieel onderwerp onder veel gelovigen, waaronder katholieken”, weten ze bij het gelovige persbureau CNA alvast. Vervolgens legt men aan de achterban uit wat er precies gaat veranderen in de wetgeving en welke gevolgen dat heeft voor bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek.
En dan is het de beurt aan de geraadpleegde katholieke bobo’s om hun plasje over de wietplant te doen.
Dr. Jared Staudt, een katholiek theoloog en directeur van Exodus 90, mag aftrappen. Tegen CNA vertelt hij dat er inderdaad meer onderzoek nodig is naar de effecten van cannabis, iets wat hij een “positieve” kant noemt van de voorgenomen herclassificatie.
Maar hij waarschuwt direct voor een verdere normalisering van cannabis in de Amerikaanse samenleving. “De keerzijde van het verder normaliseren van cannabis is dat het land de schadelijke effecten ervan bagatelliseert, vooral voor mensen met zich nog ontwikkelende hersenen.”
Paus Franciscus weet wel hoe het niet moet
Oké, dit is de mening van Dr. Staudt, maar hoe denken ze er officieel hogerop in de katholieke machtskring over? Hoewel de katholieke kerk niet leert dat het gebruik van cannabis specifiek zondig is, is paragraaf 2291 van de Katechismus van de katholieke kerk duidelijk over het gebruik van drugs in het algemeen (NIET DOEN!!)
Het stelt ook in paragraaf 2211 dat ‘de politieke gemeenschap de plicht heeft om de veiligheid en gezondheid van gezinnen te beschermen, vooral met betrekking tot drugs’.
Paus Franciscus van zijn kant heeft zich uitgesproken tegen zelfs de gedeeltelijke legalisatie van zogenaamde ‘soft drugs’ en hij verklaarde in 2014 dat “het probleem van drugsgebruik niet wordt opgelost met drugs”.
Blowen is ‘je verstand op het spel zetten’
Door naar de volgende katholieke deskundige die zijn woordje mag doen tegen CNA. E. Christian Brugger, een katholieke moraaltheoloog uit Virginia, vertelt CNA dat ‘het roken van wiet met de bedoeling om high te worden, betekent dat je je verstand op het spel zet. De menselijke rede is nodig om met God te communiceren en zonde te vermijden’.
“Net als opzettelijke dronkenschap, is high worden het opzettelijk veranderen van iemands bewustzijn. En wanneer iemand zonder noodzaak, en alleen voor het plezier, zichzelf minder in staat stelt om zijn verstand te gebruiken… dan doet hij iets dat in strijd is met de deugd”, weet meneer Brugger.
Aartsbisschop: fundamentele redenen om wiet te weigeren
Het zal je niet verbazen dat katholieke bisschoppen in de vele Amerikaanse staten waar (medicinale) cannabis gelegaliseerd op het stembiljet stond/staat, er bij kiezers op aandringen om tegen te stemmen. Daarbij verwijzen ze graag naar ‘lichamelijke en geestelijke schade van drugsgebruik’.
De hoogste baas van alle bisschoppen, aartsbisschop Samuel Aquila van Denver, publiceerde in november 2023 een pastorale brief over de leer van de Kerk over recreatieve drugs, met speciale aandacht voor wiet. Pikant detail hierbij is natuurlijk dat Denver de hoofdstad is van dé cannabisstaat Colorado – die in 2012 de eerste in de VS was die recreatieve wiet legaliseerde.
In zijn brief getiteld ‘That They Might Have Life‘, zet Aquila “fundamentele redenen” uiteen voor de leer van de Kerk dat het gebruik van drugs immoreel is. “Omdat de menselijke persoon van eeuwigheidswaarde is, het verkeerd is om elke substantie te gebruiken die schadelijk is voor het menselijk leven”, klinkt het dan. En deze heerlijke quote mogen we je ook niet onthouden:
“Drugs verminderen onze zelfbeheersing door juist die vermogens aan te tasten die ons menselijk maken. Drugs remmen ons gebruik van de rede, verzwakken de oriëntatie van onze wil op het goede en trainen onze emoties om snelle verlichting te verwachten van kunstmatig genot” – Aartsbisschop Aquila
Geen drugs maar Jezus
Nee, deze plaatsvervanger van God op aarde heeft er duidelijk voor doorgeleerd. We lezen verder wat de aartsbisschop van Denver zoal over cannabis te melden heeft aan zijn kudde.
“Deze effecten beperken ons vermogen om onszelf vrijelijk aan een ander te geven – of het nu tijdelijk is, zoals in het geval van af en toe drugsgebruik, of regelmatig, zoals in het geval van drugsverslaving. In plaats van naar chemische middelen te grijpen als we ons moe en belast voelen, nodigt Jezus ons uit om ons tot hem te wenden, die rust en overvloed belooft.”
Aquila zegt verder dat christenen geroepen zijn om “Christus’ uitnodiging om ongezonde gehechtheden en copingmechanismen, zoals drugs, achter ons te laten, volledig te omarmen … en God te eren met ons lichaam.”
Opmerking – En alcohol dan?!
In antwoord op een mogelijk bezwaar merkte Aquila later in de brief op dat matig gebruik van alcohol niet hetzelfde is als het gebruik van drugs zoals wiet. De Schrift beschrijft alcohol als een geschenk van God, maar veroordeelt dronkenschap sterk. Jazeker, de logica van wijndrinkers – een heilig sacrament voor priesters immers!
Wel kritiek maar niks veranderen aub
Terug naar katholieke moraaltheoloog Brugger, die was namelijk nog niet klaar. Hij heeft een duidelijke mening over de kritiek dat het cannabisverbod en de daarop volgende war on drugs vooral minderheden hard heeft getroffen en dat de straffen op bijvoorbeeld cannabisbezit sowieso veel te streng zijn. Let op!
“Men kan dit zeker bekritiseren zonder dat het nodig is om marihuanagebruik volledig te destigmatiseren.”
Katholieken zouden kunnen pleiten voor lagere straffen voor bezit, maar het volledig legaal maken van wiet zal waarschijnlijk leiden tot een veel groter wijdverspreid gebruik. “Een cultuur van zonde die voortkomt uit beschonkenheid zal vrijwel zeker toenemen na legalisatie”, weet meneer Brugger.
Zelfbeheersing en deugd van de jeugd naar de klote
Brugger dringt er dan ook bij katholieken op aan om – in het belang van de mensen om hen heen – voorzichtig te zijn met ‘de schijn van het goedkeuren van marihuanagebruik’. Legalisatie stuurt volgens deze katholieke denker de boodschap – vooral voor jongeren – dat cannabis veilig en sociaal aanvaardbaar is.
Brugger zei dat het legaliseren van een ‘methode van dronkenschap’ (deze katholiek weet duidelijk niet waarover hij praat, haha) waar jongeren misbruik van zullen maken “nauwelijks kan leiden tot meer zelfbeheersing en deugd”.
Maar los van wel of niet legaliseren, voor een goede katholiek maakt dat niet eens uit. Want legaliteit is in zekere zin irrelevant voor de vraag of iets moreel rechtschapen is, zo vindt Brugger, en katholieken moeten zich bewust zijn van het voorbeeld dat ze aan anderen geven.
Zo, en nu gaat die ene founding father van CNNBS zich eindelijk eens officieel uitschrijven uit deze Rooms-Katholieke Kerk…