(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Niet bij elke bokser worden alle hersencellen eruit geramd tijdens hun carrière. Neem de voormalige wereldkampioen zwaargewicht Mike Tyson. Die zit al een paar jaar als ondernemer in de legale cannabis, zoals je ziet op de openingsfoto bij dit artikel met Snoop Dogg. En wellicht dat iedereen op de aardbol dat straks ook weet, want met SwissX – een Zwitsers-Amerikaans hennep/CBD bedrijf waar Iron Mike mede-eigenaar van is – wil hij nu titelsponsor worden van… stadion Nou Camp van FC Barcelona!

Barcelona verkoopt naam stadion in strijd tegen corona

Gevoetbald wordt er tegenwoordig niet (gebokst evenmin trouwens), maar toch is er leuk nieuws te melden dat min of meer sportief is. Want hoe vet zou het wel niet zijn als het wereldberoemde en grootste voetbalstadion ter wereld – inderdaad, Nou Camp van FC Barcelona – de naam gaat dragen van een cannabismerk?

Dat het überhaupt theoretisch zover zou kunnen komen is te danken aan, hoe gek het ook klinkt, de coronacrisis. Voor het eerst sinds Nou Camp in 1957 (!) open ging, verkoopt de voetbalclub de naam via de Barca Foundation. Het geld dat hiermee wordt verdiend schenkt de club van Frenkie de Jong en Messi aan de strijd tegen de dodelijke virusziekte. Die heeft met name in thuisland Spanje flink huisgehouden, want qua aantal doden staat het land steevast in de Top 3.

LEES OOK:  Oud-bokser Mike Tyson begint cannabis-resort in Californië

Tyson & David, een flamboyante combinatie

Goed, volgens de BBC – toch niet de minste bron van serieus nieuws, staan oud-bokskampioen en tegenwoordig ganjapreneur  Mike Tyson (53) en het bedrijf SwissX – slogan: ‘For the Higher Good’ – van de flamboyante multimiljonair Alki David te trappelen om FC Barcelona’s voetbaltempel Nou Camp om te dopen tot het ‘SwissX stadium’.

Over die Alki David kunnen we trouwens ook nog wel twee interessante verhalen opdiepen uit eigen CNNBS-archief, zodat jullie weten met welke wonderlijke combinatie we hier te maken hebben in het geval David-Tyson:

Spanje en FC Barcelona geen toevallige keuze

SwissX, dat met name in de VS aan de weg timmert met CBD- en hennepproducten, maakt deel uit van Tyson Ranch CBD Brand. Tegenover de BBC zegt Alki David dat de naamsponsoring van Nou Camp ‘iets is waar we speciaal naar kijken’.

David: “Mijn onderneming is een cannabisbedrijf en Spanje heeft binnen de Europese Unie een lange traditie als leider van een liberale weg richting legalisering, dus dit idee is op natuurlijke wijze tot stand gekomen.” Welja, puur natuur zouden wij zelfs willen zeggen!

Volgens de miljardair ‘valt het nog te bezien’ of het vernoemen van het stadion naar een cannabisbedrijf ‘een aanslag is’ op de reputatie van La Liga, zeg maar de KNVB van Spanje. David: “Dit is een kans waar ik optimistisch over ben. Het is een historisch moment in de geschiedenis van sport en het past prima in mijn huidige plannen. Het contact met FC Barcelona is begin vorige week gelegd en ik ben eerlijk gezegd vol vertrouwen dat de deal rondkomt.”

CBD-producten verkopen in Nou Camp

Maar met alleen de naamsponsoring van Nou Camp houdt het wat Tyson & David betreft nog niet op. Ze willen ook ‘plant medicine products’ gaan verkopen in de kraampjes van het voetbalstadion zelf! En dat zou toch wat zijn mensen, als de maximaal 99.354 aanwezige fans van Messi, Suarez en De Jong in de rust van de voetbalwedstrijden in Nou Camp even een lekkere voorgedraaide CBD-joint kunnen roken of een capsuletje kunnen droppen met wietolie.

Moeten we wel weer gaan voetballen met publiek erbij natuurlijk. Maar de sponsordeal gaat gelukkig pas in vanaf het seizoen 20/21, dus dat is vanaf september. Het zou een absolute wereldprimeur zijn als een stadion de naam van een cannabismerk draagt. Gevraagd naar eventueel risico voor de reputatie van FC Barcelona – misschien wel ’s werelds meest populaire voetbalclub nietwaar – antwoordt Alki David:

“That remains to be seen. The world is born on ideas”

(advertentie)