- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
De opmars van de voorgedraaide joint is niet te stuiten in de Verenigde Staten. Het cannabis gemaksproduct bij uitstek is met name populair bij de millennials – ook wel generatie Y genoemd – mensen die geboren zijn tussen 1980 en 1995. Zij zijn goed voor liefst 45 procent van de totale jaaromzet van 3 miljard dollar aan pre-rolls in Amerika.
Het ‘Pre-Roll Consumer Report‘ van Custom Cones USA biedt een uitgebreide analyse van de trends, voorkeuren en demografische gegevens van cannabisconsumenten die de voorkeur geven aan kant-en-klare jointjes. Interessante kost, ook voor ons omdat de voorgedraaide joint hier eveneens mega-populair is en blijft.
Door enquêtereacties van meer dan 900 cannabisconsumenten te combineren met gegevens van Headset, biedt het rapport inzicht in voorkeursformaten, papiersoorten, merken, functies en prijzen.
Respondenten in de leeftijd van 19-76 jaar (gemiddelde leeftijd 43 jaar), met een gelijkmatige verdeling tussen mannen en vrouwen, tonen een langdurige affiniteit met pre-rolls. Veel van de deelnemers roken al meer dan 20 jaar wiet.
Waarom millennials zo dol zijn op kant-en-klare jonko’s
CEO Harrison Bard van Custom Cones USA weet wel waarom de voorgedraaide joint zo populair is bij cannabisconsumenten tussen de 28 en 43 jaar oud. “Ze bevinden zich op dat punt waar ze meer geld hebben en meer vrijheid dan jongere generaties. En vergeleken met oudere generaties zijn ze opgegroeid met het consumeren van cannabis.”
De gemiddelde prijs voor een voorgedraaide joint is volgens de gegevens van Headset 6,11 euro per gram. Die prijs daalt al enige jaren trouwens. In september 2022 was de gemiddelde prijs voor een pre-roll namelijk nog 7,72 euro.
Terwijl millennials goed zijn voor het grootste deel van de consumenten die pre-rolls kopen, zitten andere generaties daar dicht achter. In september van dit jaar waren de uitgaven aan pre-rolls per generatie:
- Millennials (geboren tussen 1981 en 1996): 103,9 miljoen dollar, goed voor 44,6% van de totale uitgaven.
- Generatie X (1965-80): 56,7 miljoen dollar, of 24,3% van het totaal.
- Generatie Z (1997-2012): 43,2 miljoen dollar, of 18,5% van het totaal.
- Babyboomers (1946-64): $29,2 miljoen, of 12,5% van het totaal.
“Iedereen houdt van jointjes”
Natuurlijk rollen er nog veel meer interessante data uit deze enquete. Zo signaleert Custom Cones USA dat vape-pennen populair zijn bij Gen Z’ers, maar minder geliefd bij oudere generaties. Het omgekeerde geldt voor edibles – die zijn het minst populair bij Gen Z’ers, maar oudere generaties kopen er meer van.
“Joints zijn iets dat iedereen verenigt”, zegt CEO Bard. “Iedereen houdt van jointjes, terwijl je dat niet echt kunt zeggen over de andere categorieën.”
Hoewel bloem (wiettoppen dus) nog steeds de grootste verkoper is, zegt Bard dat het geen consumptiemethode is zoals pre-rolls dat zijn. Onder cannabisconsumenten die ‘flower’ kopen, is het rollen ervan in joints uiteraard wel de nummer 1 consumptiemethode.
De consumptie van pre-rolls blijft alsmaar stijgen: 82% van de cannabis consumenten koopt ze. En de verkoopopbrengst is volgens het rapport in de afgelopen vijf jaar met meer dan 450% (!) gestegen tot $4,1 miljard tussen 2023 en halverwege 2024.
Voor wie echt de diepte in wil gaan met de voorgedraaide joint, geven we hieronder nog eens alle conclusies die het Amerikaanse rapport trekt over pre-rolls.
Belangrijkste bevindingen 2024 Pre-Roll Consumer Report
- Pre-rolls zijn de op twee na populairste en snelst groeiende cannabiscategorie, met een omzet van $4,1 miljard van 2023 tot medio 2024.
- 82% van de cannabisrokers koopt pre-rolls, met een voorkeur voor full-gram maten en multi-packs.
- Pre-rolls zagen een omzetstijging van 11,9% van juni 2023 tot juni 2024, waarmee ze de groei van de industrie aanvoeren als de belangrijkste add-on voor dispensaries/apotheken.
- Bijna 11.000 nieuwe pre-roll producten werden geïntroduceerd van april tot oktober 2024.
Wie rookt pre-roll joints?
- Millennials leiden de pre-roll aankopen (44,6%) vanaf september 2024, gevolgd door Gen X (24,3%), Gen Z (18,5%) en Boomers (12,5%).
- Joints zijn de favoriete consumptiemethode voor 94,2%, gevolgd door vape-pennen (67,3%), edibles (66,1%) en bowls (64,6%).
- De maandelijkse verkoop van voorgedraaide joints steeg van 14 miljoen in september 2021 naar 27,3 miljoen in september 2024, met een piek van 28,8 miljoen stuks in augustus 2023.
- 80% van de pre-roll rokers gebruikt meerdere keren per dag cannabis; 11,7% rookt één keer per dag en 5% een paar keer per week.
Welke voorgedraaide joints kopen mensen?
- Pre-rolls van een hele gram zijn het populairst (57%), gevolgd door halve grammen (28,3%) en ¾ grammen (9,1%).
- Jeeter leidt de markt met een aandeel van 8,8%, verkoopt 18,6 miljoen eenheden (504,2 miljoen dollar) en domineert de top 20 best verkopende pre-rolls.
- Het marktaandeel van geïnfuseerde pre-rolls steeg van 34,4% in 2019 naar 44,4% in 2024.
Welke eigenschappen verkiezen pre-roll consumenten?
- Kief is het topconcentraat in geïnfuseerde pre-rolls (78,3%), gevolgd door live resin (77,3%) en rosin (58,8%).
- 43% koopt pre-rolls voor eenmalig gebruik en multi-packs, waarbij 31,1% de voorkeur geeft aan multi-packs.
- 59% van de rokers koopt pre-rolls met premium filtertips; 51,8% voor speciale gelegenheden, 21,4% wekelijks.
- Pre-rolls met glazen uiteinden zijn het populairst (79,7%), gevolgd door houten (69,5%); bijna 55% heeft keramische uiteinden geprobeerd.
Hoeveel kosten pre-rolls?
- De gemiddelde prijs van pre-rolls daalde in september 2024 naar $9,50, vergeleken met $10,67 in 2023 en $11,68 in 2022.
- Washington en Oregon hebben de laagste prijzen per gram met $3,36 en $3,87, terwijl New York ($13,74) en Illinois ($11,90) de hoogste prijzen hebben.
- Michigan heeft met $5,57 de laagste gemiddelde artikelprijs; New York ($21,20) en Illinois ($17,15) hebben de hoogste.