(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Even de zinnen verzetten mensen. Wat op het eerste gezicht – als je de mondkapjes, beschermende kleding en handschoenen ziet – een fabriek voor de productie van broodnodige gezichtsmaskers lijkt in de strijd tegen corona, is in werkelijkheid een enorme wietplantage. En wel een van ’s werelds grootste legale cannabisproducent: Canopy Growth.

Toppen selecteren en trimmen is hier letterlijk lopendebandwerk. Big Weed noemen ze dat in Noord-Amerika. “Our goal is to be big and to be successful,” zegt Jordan Sinclair, vice-president bij het Canadese bedrijf zonder enige schaamte. En gelijk heeft ie, want Canopy is een beursgenoteerde wietteler.

Maar is er op de legale wietmarkt ook ruimte voor zogeheten ‘premium growers’, ofwel de old school ambachtskwekers? Mensen zoals Mario Sherbinski, eigenaar van een hip en luxe Californische cannabismerk, dat met zijn boutique bud ook een graantje wil meepikken van de markt. Ofwel: kunnen Big Weed en Boutique Bud wel naast elkaar bestaan in de moderne wietwereld, dat is de vraag…

(advertentie)