(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Er komen al decennia lang bijna geen coffeeshops bij in Nederland, dus áls er dan eens een opent is dat het vermelden waard. Aan de komst van de eerste coffeeshop Roots in Amsterdam-Zuidoost ging ook een 17 jaar durende procedure vooraf, maar blijkt een schot in de roos. ‘Minder reizen, meer roken.’ Je weet toch?

Nederlands nieuwste coffeeshop en de allereerste in Amsterdam-Zuidoost opende afgelopen dinsdag 18 juli haar deuren. De shop is gevestigd aan de Hoekenrode 14B, tussen het centrum van de Bijlmer en de Amsterdam ArenA in.

Het heeft lang geduurd voor hij er dan eindelijk was. Maar naar het schijnt liep het op openingsdag al direct storm in Coffeeshop Roots in de Amsterdamse Bijlmer, waar soms best veel wiet op straat verhandeld wordt. Deze nieuwe coffeeshop moet een einde maken aan die straathandel en past bovendien in het beleid van gemeente Amsterdam om coffeeshops meer over de stad te verspreiden.

Locatie, locatie, locatie

Het heeft erg lang geduurd voor Roots er dan eindelijk was, de procedure duurde liefst 17 jaar. De locatie moest aan alle eisen voldoen en ook moest de uitbater eerst nog slagen voor zijn Bibob-toets. De coffeeshop zit op een absoluut topplekje tussen het centrum van de Bijlmer en de ArenA in. Voor de gemeente ver genoeg van scholen verwijderd en niet in een woonwijk.

Beveiliger en straatcoach

Zoals meerdere coffeeshops tegenwoordig, neemt de eigenaar van het nieuwbakken Roots ook zijn verantwoordelijkheid op het gebied van overlast. De gemeente volgt het bedrijf namelijk op de voeten en zal over twee jaar beslissen of Roots ook definitief mag blijven. Zolang de coffeeshop open is, is er dus een beveiliger aanwezig en staat er een portier bij de deur. Er is ook een straatcoach die mensen aanspreekt wanneer ze bijvoorbeeld niet netjes parkeren of erg luidruchtig zijn.

Straatinterview

Buurtbewoners kunnen voor hun wiet en hasj nu lekker dicht bij huis terecht, maar we kunnen ons ook voorstellen dat voetbalsupporters en concertgangers een doelgroep voor Roots zijn. De mensen op straat zijn in ieder geval wel blij met de nieuwe coffeeshop, getuige het volgende filmpje dat website Bijlmer enzo eind 2016 maakte:

Je ziet het, iedere straat of buurt wordt beter beter van de komst van een coffeeshop!

(advertentie)