- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Peiling – 1 op 7 Canadezen rijdt (toch) stoned auto
Eén van de zaken waar men zich in Canada met de nakende legalisering van recreatieve cannabis druk over maakt is ‘drug-impaired driving’, ofwel stoned achter het stuur zitten. Uit onderzoek van Statistics Canada blijkt dat consumenten dit niet als verboden terrein beschouwen: 1 op de 7 geeft toe dat ze recent nog hebben autogereden terwijl ze onder de invloed van wiet waren.
Cannabis consument laks t.a.v. stoned rijden
De vrij lakse houding van blowers en medicinale cannabisgebruikers t.a.v. stoned autorijden blijkt uit het zogeheten ‘National Cannabis Survey’ van Statistics Canada (het Bureau voor de Statistiek daar), dat afgelopen mei en juni werd gehouden. Afgelopen donderdag werden de resultaten bekendgemaakt van het onderzoek waaraan 13.100 mensen deelnamen. Van hen gebruikte ongeveer 12% in het afgelopen jaar cannabis, tegenover bijna 77% alcohol.
Als we alleen naar de wietmensen kijken, blijkt dus dat 17,6 procent van de jongens/mannen en 9,5% van de meisjes/dames in Canada meldt dat zij onlangs nog hebben autogereden binnen 2 uur nadat de vlam in de joint (of bong of vaporizer of edible) ging. Overigens is het cannabisgebruik met 33% het hoogste in de leeftijdscategorie 15 tot 25 jaar.
Die cijfers van stoned rijden zijn hoger dan de percentages die gelden voor mensen die autorijden vlak nadat ze alcohol hebben gedronken. Vijf procent van de deelnemers aan het onderzoek gaven bovendien aan dat ze een lift hebben geaccepteerd van iemand die cannabis had gebruikt in de voorafgaande twee uur.
Discussie met oog op landelijke legalisering
Uiteraard is het geen toeval dat deze cijfers naar buiten komen twee maanden voordat Canada overgaat tot legalisering van ook recreatieve wiet (17 oktober is die heuglijke dag). Er speelt zich namelijk een felle publieke discussie af of de wegen in Canada na die datum onveiliger worden en of de politie wel beschikt over betrouwbare middelen om vast te stellen of een automobilist (of motorrijder) stoned is?
Andrew Murie van MADD – dat staat voor Mothers Against Drunk Driving Canada – noemt de nieuwste cijfers ‘verontrustend’. Daarbij wijst hij erop dat het percentage van 14,3 mensen die zegt stoned auto te rijden binnen 2 uur na consumptie van wiet(producten) meer dan drie keer zo hoog is als het aantal mensen dat toegeeft dat ze autorijden binnen 2 uur na alcoholconsumptie. ‘Er zijn veel mensen die geen twee keer nadenken over het rijden onder de invloed van cannabis.’
Regering wil Duitse speekseltest aanschaffen
De federale regering in Canada erkent het probleem ook en maakte onlangs bekend dat het van plan is om Duitse speekseltests aan te schaffen. Dat zou snel moeten kunnen plaatsvinden en het geschiedt op voorspraak van een onafhankelijke commissie die het apparaat heeft aanbevolen (het is al in gebruik in Duitsland en Groot-Brittannië trouwens). Politie en ook MADD-man Andrew Murie hebben er dan ook vertrouwen in dat de cijfers van stoned autorijden drastisch zullen dalen wanneer de speeksletest-apparaten uit Duitsland in gebruik zijn genomen.
Zolang de politie de speekseltest echter niet heeft, moet zij volgens eigen zeggen vertrouwen op agenten die de symptomen van cannabisgebruik herkennen…
Medicinale gebruikers geval apart
Een apart geval – net als hier in Nederland trouwens – vormen de ongeveer 200.000 Canadezen die geregistreerd staan als medicinale cannabispatiënt. Zowel strafrechtadvocaten als patiënten hebben de drugsverkeerswet bekritiseerd, omdat ze bang zijn dat zij nu unfair gestraft worden.
Deel van het ‘probleem’ is dat er voor cannabis niet zulke duidelijke limieten en meetmogelijkheden zijn als er bij alcohol bijvoorbeeld wel zijn. Door dat gebrek aan een standaard weten mensen ook niet goed wanneer ze nu wel of niet nog mogen en/of veilig kunnen autorijden.
Zowel de politie in Canada als MADD adviseren dan ook om tenminste 4 uur te wachten na het gebruik van cannabis alvorens achter het stuur te kruipen.