(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Volgens een nieuw rapport van onderzoeksbureau High Yield Insights neemt het gebruik van drogisterij medicatie, slaapmiddelen en alcohol sterk af bij mensen die uit recreatief oogpunt cannabis gebruiken. Ook onderzochten de Amerikanen waarom  recreatieve consumenten eigenlijk de vlam in een joint jagen.

Recreatieve wietmarkt groeit sterk

‘The Recreational Cannabis Consumer Attitudes, Usage and Behavior’, zo heet het rapport van High Yield Insights naar het consumentengedrag van de funblower. En nu steeds meer staten – denk Californië en Nevada bijvoorbeeld – en landen (Canada, Uruguay) ook legale recreatieve wiet kennen naast de medicinale, wordt dat marktsegment ook steeds belangrijker.

Recreatieve gebruikers van wiet – denk aan toppen, concentraten/olie en edibles – rapporteren een scherpe afname van het gebruik van ‘over-the-counter medication’, ofwel medicijnen die je zonder recept kunt kopen bij drogisterijen, supermarkten en apotheken. Ook drinken ze minder alcohol en gebruiken ze minder slaapmiddelen.

Funblowen betekent minder slaapmiddelen, drank en medicijnen

En het gaat niet om een paar procent verschil met ‘normale mensen’. Zo geeft meer dan een kwart van de funblowers (27%) aan minder medicijnen te slikken, 22% kan voortaan zonder slaapmedicatie, 21% drinkt minder sterke drank en 20% zegt de consumptie van bier te matigen dankzij de (legale) wiet.

De onderzoekers stellen ook vast dat mensen van 55 jaar en ouder cannabis ‘herontdekken’. Mede-oprichter Mike Luce van High Yields stelt in het persbericht dat 55% van die senioren nu terugkeert naar cannabis nadat ze het al in hun jongere jaren geprobeerd hebben. ‘We staan pas aan het prille begin om te begrijpen hoe legalisering consumentengedrag beïnvloedt, of het nu gaat om uitgaven, gebruiksmomenten of winkelgewoontes. Het begrijpen van deze veranderingen zal leiden tot nieuwe groeimogelijkheden voor cannabis en een verdere verdeling in andere categorieën’, aldus Luce.

De redenen waarom/wanneer mensen recreatief wiet consumeren staan in deze grafiek, met ’thuis relaxen’ stevig op nummer 1

Handige cannabisprodcuten a.u.b.

Die legalisering is trouwens al eigenlijk geen discussiepunt meer daar in de VS. Liefst 65 procent van alle respondenten in dit onderzoek ziet legalisering als ‘positief voor mijn gemeenschap’.

Verder gaven consumenten ook aan dat ze graag meer ‘handige cannabisproducten’ op de markt zien, waarbij je vooral moet denken aan gemakszaken als edibles en voorgedraaide joints…

[openingsbeeld:  Alex_Vinci/Shutterstock]
(advertentie)