(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

‘Cannabis Consumers in America, Part 2: The Purposeful Consumer’, zo heet een lijvig rapport over cannabis anno nu. Via een app met de fijne naam ‘Jointly’ vergaarden onderzoekers van New Frontier Data informatie van liefst 80.000 cannabis consumenten, die samen goed waren voor 206.000 ervaringen met cannabisgebruik. Doel van dit rapport is om het ‘doelgerichte en opzettelijke cannabisgebruik te demystificeren’ en beter te begrijpen wat blowers willen. Oordeel zelf maar of ze dat gelukt is…

Legale wietmarkt is in 2030 in de VS goed voor $57 miljard

De zelfgerapporteerde cannabis logboeken van de tachtigduizend consumenten vormen dus de basis van het rapport, het tweede deel van een driedelige serie overigens. In het eerste deel dat in 2021 verscheen, leerden we onder meer al dat 2 op de 5 consumenten zijn cannabisgebruik tijdens de coronapandemie had verhoogd.

“Dit rapport onthult verschillende consumptietrends die producenten en verkopers kunnen gebruiken om te kapitaliseren op de legale cannabismarkt in de VS, die naar verwachting goed is voor meer dan 57 miljard dollar in 2030”, stellen de auteurs over hun nieuwste studie.

Je kan het nieuwe werkstuk HIER gratis downloaden als je echt de diepte in wil gaan. Wij vatten het rapport voor het gemak samen in dit artikel: hoe staan ze er voor daar aan de andere kant van de grote plas water?

Wat is er gerapporteerd door de deelnemers via Jointly?

Bij grofweg 140.000 gerapporteerde wiet-sessies meldden de consumenten de tijd van de dag, de tijd die verstreken was sinds de laatste consumptie van cannabis, fysieke activiteiten, de duur van de slaap, het hydratatie-level, hoeveel honger ze hadden en eventuele bijwerkingen.

Nog eens 120.000 via de app Jointly gerapporteerde sessie bevatten informatie over welke sport/beweging er gedaan werd, de kwaliteit van het dieet, het type voedsel dat gedurende een sessie werd gegeten, de omgeving en de aanwezigheid van metgezellen.

Wiettoppen nog altijd veruit het populairste

“Bloemen (wiettoppen dus, red.) zijn het meest frequent gebruikte producttype; het wordt in 60 procent van de consumptiesessie gebruikt door doelgerichte consumenten”, trapt het actuele New Frontier/Jointly-rapport af.

Op de tweede plek volgt vapen/verdampen met 24%, gevolgde door nummer drie dabben (8%) ofwel het dabben van concentraten/wietolie. ‘Gezamenlijk zijn deze drie inhaleerbare vormen goed voor 92% van de gerapporteerde consumptiesessies’, aldus de studie.

Toppen zijn de meest gebruikelijke vorm voor diegenen die bepaalde consumptiedoelen willen behalen. Maar het is niet de hoogst gewaardeerde voor wat betreft het afleveren van de gewenste resultaten. Het rapport denkt dat het mogelijk is dat ‘hoewel toppen in het algemeen het meest populair zijn, diegenen die specifieke uitkomsten zoeken de voorkeur geven aan de standaardisatie en verfijning van bewerkte cannabisproducten’.

Drankjes krijgen de beste waardering

Voor wat betreft die bewerkte cannabisproducten; drankjes werden ‘erg hoog gewaardeerd omdat ze consumenten helpen om hun doelen te bereiken’, stelt het rapport. ‘Dat zou gerelateerd kunnen zijn aan de gemakkelijke dosering  – de meeste drinkables bevatten 1 dosis – hun geschikte rol als vervanger voor alcohol of technologieën zoals nano-emulsion die de tijd verkorten voordat de wiet gaat werken’.

Boomers zijn dol op edibles en tincturen

Uit het rapport blijkt ook dat edibles en tincturen meer gebruikt worden door oudere consumenten dan door jongere. Zo zijn mensen in de leeftijdscategorie 58 tot 76 jaar goed voor ongeveer 12% van de totale edibles-markt en 3% van de tincturen-markt. Dat is méér dan van alle studiedeelnemers van 41 jaar en jonger gecombineerd!

Voor de meeste vooraf gestelde doelen van cannabisconsumptie geldt dat ingestibles (edibles, drankjes en tincturen) veelal beter scoren op het behalen van die doelen dan inhalables (toppen, vapes, dabs).

Mensen vinden het (ook) leuk om thuis alleen te blowen

Van de meer dan tweehonderdduizend gerapporteerde sessie vond 79% thuis plaats en in 50% van de gevallen ging het dan om het betere solowerk. Bij het zogeheten ‘sociale gebruik’ – ofwel niet solo – gaat het veelal om ‘bekenden’ (22%), vrienden (15%) en familie (10%).

Het ‘genieten van sociale ervaringen met vrienden’ en het ‘verbeteren van intimiteit met een bekende’ waren trouwens de enige doelen die niét het meest werden nagestreefd op solobasis. Wat dan ook wel weer volstrekt logisch is ook natuurlijk.

De auteurs van de studie suggereren dat thuisblowers op zoek zijn naar slaap, of een acceptabele plek missen om buiten cannabis te consumeren. Grappig is wel dat volgens het rapport ‘consumptie in de natuur, hoewel ongebruikelijk, resulteert in de beste scores voor 6 van de 9 mogelijke doelen’.

Het ideaalbeeld in beeld… [illustratie: ProStockStudio/Shutterstock]

 

Wiet meest gebruikt voor ontspanning en stressverlichting

Volgens de tachtigduizend cannabis consumenten in de studie zijn ‘ontspanning en verlichting van de alledaagse stress’ de meest gebruikelijke redenen voor wietgebruik. Het vervangen van andere substanties zoals alcohol, cafeïne of opioïden was de minst genoemde reden.

Interessant hierbij is echter dat degenen die hopen op het vervangen van andere substanties door wiet wel de hoogste slaagkans hadden bij alle geregistreerde doelen! Volgens de makers van het rapport ‘kan dit zijn omdat de daad van cannabis gebruiken zelf als succes wordt gezien, ongeacht de uitkomst van de gestelde doelen ervan’.

Uit de studie blijkt dat cannabisdranken het meest gekozen worden door diegenen met het doel andere substanties te vervangen. Echter; ‘concentraten werden als het meest effectief gewaardeerd in het bereiken van dit doel, zelfs ondanks het feit dat zij bij de minst effectieve cannabisproducten behoren voor alle andere doelen’.

Cannabis lost niet op magische wijze elk probleem op

Het rapport concludeert uiteindelijk dat consumentenervaringen even afhankelijk zijn van het gekozen cannabisproduct, de dosering en de omgeving waarin ze worden geconsumeerd.

Ook is het helder dat cannabisgebruik om veel meer gaat dan alleen THC, omdat ‘productkwaliteit en formulering belangrijke aspecten zijn voor elke ervaring’.

Sommige gebruiksdoelen werden meer beïnvloed door niet-cannabis factoren zoals dieet en sporten/bewegen, terwijl andere schijnbaar direct afhankelijk zijn van het cannabisgebruik zelf. Zo zijn bijvoorbeeld ontspanning en pijnverlichting meer verbonden met cannabisgebruik, terwijl het verbeteren van intimiteit met een bekende meer verbonden is met externe factoren. ‘Dit demonstreert dat voor sommige doelen de plant zelf de belangrijkste aanjager is voor succes, maar voor andere doelen maar beperkt van invloed is.

[openingsbeeld: adriaticfoto/Shutterstock]
(advertentie)