- Gefjon kweekt Kush van de Barney’s boerderij (#12)
- Millennials kopen meer voorgedraaide joints dan wie dan ook
- Biologisch je eigen wiet kweken? Start hier!
- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
Verkoop voorgedraaide joints door het dak in Noord-Amerika
Cannabisliefhebbers op de legale markten van Canada en de Verenigde Staten worden steeds meer gemaksconsumenten, zo blijkt uit een rapport van Custom Cones USA. Nog nooit was de jaarlijkse groei van pre-rolls – voorgedraaide joints dus – zo hoog als in 2021-2022. En ze willen steeds sterkere joints ook. De verkoop van ‘infused or connoisseur’ pre-rolls, joints die dus extra worden gepimpt met concentraat, gaat volledig door het dak!
De joint zit flink in de lift
De jaar-op-jaar verkoop van pre-rolls was hoger dan elke andere productcategorie van 2021 tot 2022, volgens een rapport van Custom Cones USA. Van november 2021 tot november 2022 groeide de verkoop van voorgedraaide jonko’s met 12% in de VS en met 38% in Canada, volgens gegevens van cannabis intelligence-bedrijf Headset.
In Canada steeg de verkoop van joints in 1 jaar (2021/2022) met 12% en in de VS met 38%. De absolute topper in het legale cannabisaanbod in Canada was de infused/connoisseur pre-roll, de verkoop daarvan steeg met1.426 procent! In de VS doen ze het met 22% beduidend rustiger aan wat dit betreft.
Geïnfuseerde en gemixte joints en wegwerp vapes
In het rapport worden de voorgedraaide joints dus onderverdeeld in categorieën. Zo heb je ook nog de ‘mixed strain pre-rolls’, waarbij er dus meerdere soorten wiet in de toeter worden verwerkt. Daarvan steeg de verkoop in Canada wederom spectaculair met 440%.
Ook de ‘disposable vapes’ (voorgevulde wegwerp-cartridges voor de vaporizer) knalde in Canada met 160% omhoog. Daar moeten we dan wel effe bij vertellen dat geïnfuseerde pre-rolls nog niet zo lang mogen worden verkocht in Canada. In de VS steeg de verkoop van gemixte joints met 63%.
Sinds 2021 is de verkoop van multi-pre-roll packs in de VS en Canada met bijna 400% gegroeid, aldus het rapport. Hieronder zie je hoe de diverse cannabisproducten het doen qua verkoop:
Prijsdaling wiet, goedkopere en betere jointmachines
Het is helder: Noord-Amerikanen omarmen de voorgedraaide joint als nooit tevoren. Maar hoe komt dat eigenlijk? Volgens het rapport is de oorzaak als volgt:
“De afgelopen jaren is de groothandelsprijs van toppen drastisch gedaald, waardoor pre-rolls betaalbaarder zijn geworden. Door de goedkopere cannabiskosten konden producenten ook toppen van hogere kwaliteit gebruiken. Daarnaast hebben verbeteringen in zowel tafelmodellen als geautomatiseerde jointmachines fabrikanten in staat gesteld om meer pre-rolls te produceren met lagere arbeidskosten. Al deze factoren samen hebben geleid tot pre-rolls van hogere kwaliteit tegen lagere verkoopprijzen, wat een sterke groei van de categorie heeft gestimuleerd.”
Eén losse joint versus multi-packs
Het rapport merkt op dat terwijl alle andere productcategorieën prijscompressie ervaren, pre-rolls de laagste prijsdaling ervaren van alle categorieën. In de VS zijn de prijzen van pre-rolls met slechts 11% gedaald. In Canada zijn de prijzen zelfs met 5% gestegen, volgens het rapport.
De meerderheid van de pre-roll verkopen zijn nog steeds single-packs (dus één losse joint); van 2018 tot 2023 is het aandeel van single-pack verkopen echter gedaald van ongeveer 95% naar ongeveer 80%.
“In 2018 vormden multi-packs van reguliere en geïnfuseerde pre-rolls slechts 27,7% van de markt. In 2023 maken multiverpakkingen 47,62% van de markt uit, wat een groei vertegenwoordigt van ongeveer 20% over een periode van 5 jaar”, aldus het rapport.
Losse joints zullen altijd een plaats hebben in de industrie, stelt het rapport ook nog. Men verwacht dan ook dat hun prijsdaling snel zal afvlakken.” Single pre-rolls zijn het perfecte add-on item en het komt vaak voor dat consumenten ze kopen voor een specifieke gebeurtenis of gelegenheid.”
De meerderheid van de bedrijven die werden ondervraagd voor het rapport (54%) zei dat ze van plan waren om verder uit te breiden naar multi-pack pre-rolls…
(advertentie)