(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Soms kom je van die leuke dingen tegen die alleen kunnen gebeuren op een legale cannabismarkt. Neem het Amerikaanse vloeitjesbedrijf DaySavers. Dat zoekt in het kader van zijn project ‘The science of smokeability’ nu 200 vrijwilligers. Deelnemers krijgen het in onze kringen symbolische bedrag van $4,20 betaald om twee gratis ‘pre-rolls’ te roken en dan feedback te geven over de rookbaarheid.

Alles voor ‘dieper wetenschappelijk begrip van cannabis’

Het is niet zomaar een marketingstuntje van DaySavers, dat gespecialiseerd is in pre-rolled cones. Om de ‘rookbaarheid’ van hun vloei te testen werkt men namelijk samen met de Cannabis Research Coalition en het Network of Applied Pharmacognosy. Gezamenlijk gaat men in de studie studie onderzoeken hoe verschillende teelt- en verwerkingspraktijken de rookervaring van consumenten beïnvloeden.

“Dit onderzoek heeft niet alleen het potentieel om de kwaliteit en consistentie van het product te verbeteren, maar bevordert ook duurzaamheid, winstgevendheid en een dieper wetenschappelijk begrip van cannabis als medicinaal en recreatief product”, schrijft het bedrijf in een ro(n)kend persbericht.

Askleur, rooksamenstelling en rookkwaliteit

Om gratis, nee zelfs lichtjes betaald, twee jonko’s weg te happen, moet je in de VS wel 21 jaar zijn. Dat is de leeftijd waarop je ook legaal cannabis en bier mag kopen daarginds – een vuurwapen of auto mag je er trouwens al op je 16e aanschaffen.

Als je wordt ingeloot – en wij vermoeden dat er genoeg belangstelling voor zal zijn – krijg je de 2 voorgedraaide joints opgestuurd.

In de loop van twee jaar zullen onderzoekers gecontroleerde laboratoriumtests uitvoeren en consumentengegevens bekijken om te helpen de beste praktijken te bepalen. De studie zal ook onderzoeken hoe variabelen zoals mineralen, voedingswaarde en vochtgehalte de askleur, rooksamenstelling en rookkwaliteit beïnvloeden.

Harrison Bard, CEO van DaySavers en het moederbedrijf Custom Cones USA: “Door dit onderzoek werpen we licht op enkele grote onbekenden in de cannabisindustrie.”

‘Vormgeven van de toekomst van de cannabissector’

Nee, de baas is razend enthousiast over de studie a.k.a. pr-stunt, zoveel is wel duidelijk. “Dit soort onderzoek bestaat en heeft bewezen uiterst belangrijk te zijn in de tabaksindustrie, dus we zijn verheugd om de weg vrij te maken voor een veiligere en aangenamere toekomst voor de cannabisindustrie waar kwaliteit en normen voorop staan bij de ontwikkeling van cannabisteelt en pre-roll producten”, meent Bard.

Allison Justice, oprichter van de Cannabis Research Coalition, zegt dat de “samenwerking het cruciale belang onderstreept van samenwerking binnen de gehele industrie en het belang onderstreept van onderzoeksinitiatieven voor het vormgeven van de toekomst van de cannabissector.”

“Deze afdelingoverschrijdende onderzoekssamenwerking gaat verder dan het louter verwerven van duurzame en winstgevende teelt- en naoogstmetriek; we zijn actief bezig met het vaststellen van de benchmarks voor het garanderen van de hoogste normen bij het produceren van wiettoppen die bestemd zijn voor verbranding”, weet ze.

70k verdienen met wiet roken en social media vullen

Het is overigens niet de eerste keer dat DaySavers met een stunt de media haalt. In maart nog lanceerde het vloeibedrijf een campagne om iemand te werven voor wat ze de ‘ultieme stoner droombaan‘ noemen. Wat je dan moet doen in ruil voor dik 70.000 dollar per jaar?

Content maken en betaald wiet roken eigenlijk. Officieel staat er ‘social media creator en event marketeer’ op je visitekaartje, en als extraatjes krijg je o.a. ‘het testen van cannabisproducten en alle onkosten betaald om te reizen naar cannabis-evenementen’.

Zoals we al zeiden, only on legal markets dit soort stunts… Op naar Duitsland!

(advertentie)