(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Volkswagen Aktiengesellschaft oftewel de Volkswagen Groep is de grootste autofabrikant in Europa en in omvang de tweede ter wereld, na Toyota. Onlangs maakte Volkswagen in moederland Duitsland bekend dat het bedrijf gaat samenwerken met een Duits hennepbedrijf om een op cannabis gebaseerd leeralternatief voor zijn auto’s te produceren.

Hennep is super duurzaam en dat snapt Volkswagen

In het belang van het onderzoeken van duurzame materialen voor zijn auto’s, kondigde Volkswagen vorige week aan dat het gaat samenwerken met de in Darmstadt gevestigde Duitse start-up Revoltech GmbH om hennep te verwerken in zijn autofabricage, mogelijk te beginnen met de modellen van 2028.

Volkswagen: “Het doel is om duurzame materialen op basis van industriële hennep te onderzoeken en te ontwikkelen. Deze zouden vanaf 2028 gebruikt kunnen worden als duurzaam oppervlaktemateriaal in Volkswagen-modellen.”

Dit is het dan, het alternatief voor leer gemaakt van hennep!

Volkswagen streeft naar ‘holistische voertuigontwikkeling’

Het materiaal dat gemaakt wordt van 100% biogebaseerde hennep gebruikt reststoffen van de regionale hennepindustrie. Het kan worden geproduceerd in bestaande industriële fabrieken en aan het einde van de levensduur in een auto worden gerecycled of gecomposteerd. De eerste presentaties van het innovatieve materiaal hebben al zeer positieve reacties en feedback van klanten opgeleverd, volgens de autogigant.

Kai Grünitz, bestuurslid technische ontwikkeling van Volkswagen Brand: “In onze zoektocht naar nieuwe materialen staan we erg open voor nieuwe ideeën uit veel verschillende industrieën. Bij Technische Ontwikkeling leggen we sterk de nadruk op innovatieve, creatieve en duurzame oplossingen voor holistische, grondstofbesparende voertuigontwikkeling.”

Na dieselschandaal wil Volkswagen nu duurzamer produceren

Nou doet Volkswagen dit natuurlijk ook omdat de consument steeds kritischer wordt op hoe producten worden geproduceerd en welke milieubelasting ze meedragen. Daar draait Andreas Walingen, hoofd strategie ook helemaal niet omheen.

“Het duurzame gebruik van hulpbronnen is een belangrijke pijler in onze ACCELERATE-strategie en is daarom stevig verankerd in onze denkwijze en onze acties. Ons duidelijke doel is om de wensen van de klant, de duurzaamheidseisen en de bedrijfsbelangen met elkaar te verenigen.”

De ‘Accelerate’ strategie van Volkswagen…

Hij voegde eraan toe dat de samenwerking tussen Revoltech en Volkswagen een goed voorbeeld is van de voordelen die start-ups en gevestigde bedrijven kunnen halen uit de gerichte combinatie van hun respectieve sterke punten – met als doel nieuwe functies zo snel mogelijk gebruiksklaar te maken voor auto’s.

100% biogebaseerd leer-alternatief van industriële hennep

Bij de start-up in Darmstadt is CEO en mede-oprichter Lucas Fuhrmann uiteraard in zijn nopjes, drie jaar na het begin van zijn zakelijke avontuur. “Ons innovatieve oppervlaktemateriaal genaamd LOVR dat we in samenwerking met Volkswagen ontwikkelen en testen voor de auto-industrie, is schaalbaar en baanbrekend voor duurzaamheid in de autosector.”

Samen met de mensen van Revoltech werkt het predevelopment-team van het merk Volkswagen dus aan een materiaalinnovatie als vervanger voor imitatieleer. Dit materiaal, gemaakt van industriële hennep die wordt geteeld voor de voedingsindustrie, is een volledig natuurlijk, 100% biologisch oppervlaktemateriaal met één laag genaamd LOVRTM (de letters staan voor ‘ledervrij, olievrij, veganistisch en op basis van residuen’) dat speciaal wordt ontwikkeld met het oog op de auto-industrie.

Zo ziet een auto die met ‘hennep’ is bekleed in plaats van leer eruit, in dit geval overigens in een Kia.

Restproduct van hennepboeren nuttig in autoindustrie

De hennepvezels en een volledig biogebaseerde lijm worden met behulp van een speciale technologie gecombineerd en verwerkt tot een oppervlaktemateriaal. Dit ‘echt circulaire’ materiaal is afkomstig van regionale hennepvelden (ook leuk voor de boer dus) en is volledig recyclebaar of composteerbaar zodra het het einde van zijn levensduur heeft bereikt.

Het wordt geproduceerd uit restproducten van de hennepindustrie die geen verder nut meer hebben. Bovendien kan het worden geproduceerd in bestaande industriële fabrieken, waardoor het snel schaalbaar is – en dus ook geschikt voor gebruik in grootschalige productie.

Potentiële toepassingen worden geïdentificeerd in samenwerking met Components Development. Mogelijk gebruik in auto’s vanaf 2028 wordt overwogen.

Oh ja, grappig feitje: het hennepmateriaal LOVR wordt op dit moment al toegepast bij de productie van auto’s, door Kia in Zuid-Korea…

[openingsbeeld: Shutterstock]
(advertentie)