(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Terwijl we in Nederland maar blijven aanklooien met een schizofreen wietbeleid, geven ze in Noord-Amerika vol gas in de gelegaliseerde cannabisindustrie. Edibles en drinkables zijn daarbij heet, ofwel gewild bij consumenten én bij investeerders. De Amerikaanse startup Cann – wat ook “blikje” betekent natuurlijk – haalt voor uitbreiding naar buurland Canada zomaar even 23,75 miljoen euro op. Ook beroemdheden doen graag mee met de legale cannabusiness, zo blijkt.

Cann, een blikje tonic met CBD en THC

In Nederland zul je tevergeefs zoeken naar cannabisdrankjes in coffeeshops of bij (online) headshops. Tenminste, wietdrankjes waar het echte spul in zit: THC. “Cannabisdranken” bij ons hier, bijvoorbeeld bier en wijn, bevatten wel alcohol maar verder alleen CBD. Kwestie van verbieden hè.

Niks daarvan in de VS en Canada. Daar snappen ze het wel hoe het zit met wiet: de consumenten en patiënten die het willen, de voordelen voor politie en justitie (die tijd krijgen voor echte misdaad), de belastinginkomsten uit legale wietverkoop waarmee je leuke dingen voor het onderwijs en de gezondheidszorg kunt doen et cetera.

Neem Cann, een vrij jong Amerikaans bedrijf dat ervan overtuigd is dat met hun wietdrankjes – met CBD én THC erin – ’toekomst van het sociaal drinken’ hier is. Nou ja, daarginds in Noord-Amerika dan toch. Mensen die plezier maken met elkaar zonder alcohol, dat kan. En vooral omdat ze genieten van ze een ‘cannabis-infused-social-tonic’.

Allemaal aan de schtick

Wij gokken toch maar dat zoiets als een sociale tonic niet echt bestaat, dus deze kwaliteit van het drankje dat “schtick” heet, moet wel aan de wiet/THC liggen. Mooi man! Daarnaast verkopen ze ook nog een cannabissiroop, waarmee je toch fijn je eigen wietcocktails kan mixen.

Blikjes van Cann opgesteld in een lijn die ook het werkkapitaal zou kunnen voorstellen…

Verwacht trouwens niet dat je sky high door het dak vliegt van zo’n blik schtick. Zelf spreken de makers ook niet voor niets over ‘microdosed’, wanneer het om de percentages gaat. In één blik schtick zit 2 mg THC en 4 gram CBD namelijk. Voor een cannabis edible/drinkable hanteert men op de legale markt 10 mg THC als de ‘aanbevolen en gewenste hoeveelheid’.

In hun thuisstaat verkoopt Cann 1 sixpack blikken schtick voor 20 dollar (17,5 euro), maar in Canada gaat het gegarandeerd duurder verkocht worden vanwege de hogere (cannabis)belastingen daar.

Miljoenen opgehaald bij investeerders, ook in Hollywood

Om de lancering van schtick een echt mooie booster te geven, ging Cann eerst met de spreekwoordelijke pet rond bij potentiële investeerders. En die pet moet een joekel geweest zijn, want volgens de site Techcrunch paste er uiteindelijk dus $27 miljoen – ofwel bijna 24 miljoen euro – in de pet. In 2020 deden de oprichters een eerste rondje geld hengelen, wat toen ook al $5 miljoen opleverde.

De investeerders zijn niet allemaal met naam en toenaam bekendgemaakt, maar wel die van een aantal beroemdheden dat nog ergens een sok met poen had rond slingeren. We noemen de Bulgaars-Canadese actrice en model Nina Dobrev, collega-acteur en komiek en zanger Adam Devine en de coole actrice Rosario Dawson als voorbeeld. Just to name a few…

(advertentie)