- Dima kweekt Mohammed in de Minigrow One kweekkast (#2)
- Duimen voor stekken & Bubba Diesel met kleine hoofdtoppen
- Debunk • Opgebouwde THC-tolerantie geen bewijs dat wiet verslavend is
- Buitenwiet test ’24 eindigt met een geweldig Oogstfeest!
- Willie Wietman snoeit zijn bijna bloeiende Sneeze planten
- Studie • IQ en cognitie niet beïnvloed door levenslang wiet roken
WODC-rapport: ‘Leren van internationale ontwikkelingen in cannabisbeleid’
Kijk eens aan, onze overheid is toch niet helemaal blind voor de groene revolutie die zich elders op aarde afspeelt. Het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum (WODC) publiceerde dinsdag een lijvig rapport over wat er buiten de Nederlandse grenzen allemaal gebeurt qua legalisering van cannabis. En dat is zoals we weten heel wat meer dan een tijdelijk wietexperiment in tien steden…
Kan Nederland leren van voorbeelden uit het buitenland?
Alleen al de eerste zin op de website van de Rijksoverheid over het rapport doet ons deugd. ‘Hoewel Nederland decennialang een internationaal unieke positie had met het gedogen van cannabisverkoop en -gebruik, hebben inmiddels diverse landen cannabis gelegaliseerd en zijn verscheidene andere landen dit van plan.’
Je kan niet zeggen dat onze overheid op tijd wakker geworden is (Uruguay en Colorado hebben al dik tien jaar legale wiet immers), maar beter laat dan nooit zullen we maar denken. Vandaar dat overheidsinstituut WODC aan het Trimbos-instituut en non-profit onderzoeksorganisatie RAND Europe opdracht gaf om al die wietontwikklingen over de eigen landgrenzen in kaart te brengen.
Het resultaat is een 224 pagina’s dik rapport genaamd ‘Internationale ontwikkelingen in cannabisbeleid voor recreatief gebruik‘. We geven hieronder een korte samenvatting van de inhoud, waarbij we de makers letterlijk citeren.
Internationale ontwikkelingen cannabisbeleid
Het rapport: “Sinds 2010 hebben zich wereldwijd, met name in Noord- en Latijns-Amerika, relevante ontwikkelingen op het terrein van cannabisbeleid voor recreatief gebruik voorgedaan. Zo legaliseerden de Amerikaanse staten Colorado en Washington in 2012 als eerste jurisdicties de teelt en distributie van cannabis voor recreatief gebruik.
Een jaar later was Uruguay het eerste land dat cannabis op nationaal niveau legaliseerde. Canada volgde in 2018 met wetgeving op federaal niveau, waarbij provincies en overige territoria veel autonomie kregen voor de invulling van het beleid.
Ook in Europa deden zich de afgelopen jaren relevante ontwikkelingen voor. Zo was Malta in 2021 de eerste lidstaat van de Europese Unie waar teelt en distributie van cannabis – beperkt – werden gelegaliseerd. Twee jaar later werd in Luxemburg thuisteelt van cannabis gelegaliseerd. Op 1 april 2024 is in Duitsland een nieuwe cannabiswet ingevoerd waarmee cannabisteelt en -distributie gedeeltelijk zijn gelegaliseerd.”
Commerciële verkoop, thuisteelt en cannabis clubs
Het rapport: “De in Europa geïntroduceerde ‘aanbodmodellen’ gaan uit van kleinschalige thuisteelt of niet-commerciële verenigingen ofwel ‘cannabisclubs’. Aan thuisteelt worden doorgaans restricties opgelegd ten aanzien van het aantal planten per volwassene en/of per huishouden.
Thuisteelt is ook gelegaliseerd in Uruguay, Zuid-Afrika, de meeste Canadese provincies en territoria en het overgrote deel van de Amerikaanse staten waar cannabis is gelegaliseerd.
De meeste Amerikaanse staten en Canadese provincies met legale cannabis hebben daarnaast gekozen voor een commercieel model met telers en shops die winst mogen maken. In Uruguay wordt cannabis verkocht door apotheken, opererend in een streng gereguleerde omgeving. In Europa worden vooralsnog geen verkooppunten toegestaan. In dat opzicht is Nederland dus nog steeds uniek.”
Aanbevelingen van Trimbos en RAND: wetenschap is leidend
Het rapport: “De onderzoekers doen een groot aantal aanbevelingen over hoe beleidsmakers tot een door de wetenschap geïnformeerd beleid ten aanzien van de regulering van cannabis kunnen komen. De aanbevelingen hebben betrekking op het proces van beleidsvorming en niet op specifieke beleidskeuzes.
Eén van de aanbevelingen is het nemen van voldoende tijd voor de implementatie van nieuw beleid zodat ook handhaving- en toezichtinstanties de tijd krijgen om nieuwe regelgeving te analyseren. Ook wordt aanbevolen om een gefaseerde implementatie van nieuw beleid te overwegen, zodat kan worden bijgestuurd op basis van inzichten uit wetenschappelijk onderzoek en beleidsevaluaties.”
Goed nadenken is prima, maar eindeloos treuzelen niet (meer)
Tot zover de belangrijkste citaten, wat ons betreft. Laten we in ieder geval hopen dat men bij Vadertje Staat niet zo lang ‘voldoende tijd’ neemt als met het krakkemikkige gedoogbeleid (sinds 1976!) of het Experiment Gesloten Coffeeshopketen (a.k.a. de wietproef, sinds 2017)…
(advertentie)