(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Als journalist en als activist zijn woorden mijn gereedschap. Het zoeken naar de juiste woorden is mijn dagelijks werk. Dat luistert nauw. Want zoals de Amerikaanse schrijver Mark Twain noteerde: ‘Het verschil tussen het juiste en het op één na juiste woord is het verschil tussen een glimwormpje en een bliksemflits.’

Anti-haatberichten campagne RTL

De naam van het VOC, Verbond voor Opheffing van het Cannabisverbod, is aan de lange kant, maar heeft twee voordelen. Ten eerste zit onze doelstelling in onze naam: wij willen dat het verbod op cannabis verdwijnt. Ten tweede: onze naam zegt waar we vóór zijn, niet waar we tegen zijn. Positief geformuleerd, niet negatief.

RTL lanceerde vorige maand de campagne ‘Laat haat nooit normaal worden’. Een op de tien reacties op de Instagram accounts van de omroep is een haatreactie. Het campagnespotje laat de gezichten van vier RTL presentatoren zien en letterlijke teksten van haatreacties.

Goed bedoeld, maar verkeerd uitgevoerd, oordeelde Jeanine Mies in NRC. Zij schreef het boek ‘Magneetwoorden’, over ‘de aantrekkingskracht van positieve taal’.

‘Wat je afwijst, bevestig je juist’

De RTL campagne kan zelfs averechts werken, schrijft Mies: ‘De campagne laat zien dat heel veel mensen online haat blijkbaar wél normaal vinden (een op tien reacties!). En we weten uit de gedragspsychologie dat mensen gevoelig zijn voor wat anderen doen. De zogeheten ‘sociale norm’ die de campagne uitdraagt, zal het gedrag daarmee in stand houden. Wat je afwijst, bevestig je juist.’

Je moet niet het ongewenste gedrag laten zien, maar alternatieven. Mies noemt een Engelse campagne tegen straatintimidatie, ‘Have a word’, als voorbeeld van hoe het wél moet. Een jongen spreekt daarin zijn vrienden aan om een meisje op straat met rust te laten.

Haar conclusie: ‘Wil je aandacht? Wees dan ergens tégen. Wil je wat bereiken? Wees dan ergens vóór.’

Uniek taalgebruik van de godfather van de drugsexperts

Dit principe huldigen we bij het VOC al sinds de oprichting in 2009. We zijn vóór thuisteelt en recht op bezit, vóór kwaliteitscontrole en betrouwbare productinformatie, vóór een breder coffeeshop assortiment met edibles en concentraten en betere spreiding van coffeeshops en vóór vergoeding van medicinale cannabis door verzekeraars.

Om een paar voorbeelden te noemen. Allemaal binnen handbereik als het cannabisverbod wordt opgeheven.

August de Loor toont de coffeeshopposter op het PCN symposium in 2022 (Foto: Charlotte Grips/PCN)

Woorden zijn wapens in de strijd voor legalisering, dat weet ook August de Loor. Ooit was hij de allereerste straathoekwerker van Nederland, nu is hij ‘de godfather’ van de drugsexperts die écht weten waar ze het over hebben. August is een pionier in én een onvermoeibare strijder voor progressief drugsbeleid. Een ras Amsterdammer met een uniek taalgebruik, een mix van straattaal, sociologenpraat en ambtelijk jargon.

‘Een tsunami van drugsgebruik’

Als een woord niet bestaat, dan bedenkt hij het gewoon. Zoals vervolksing, één van zijn stokpaardjes. Het gebruik van cannabis is vervolkst sinds de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw. Toen ging het om een klein groepje studenten, kunstenaars en muzikanten, nu gaat het om alle rangen, standen en leeftijden.

August heeft het nooit over normalisering of normaal worden van drugs. Met die begrippen wordt “een soort tsunami van druggebruik gesuggereerd”, schreef hij me laatst, “terwijl de werkelijkheid anders ligt, complexer tot zelfs precies andersom.”

Het woord normaal kan het beeld oproepen dat “jongeren maar van alles aan drugs naar binnen werken als uitvloeisel van een gebrek aan normen, aan moraal”.

August de loor te gast in de High tea potcast

Vervolksing dus. Wie een uurtje in een coffeeshop doorbrengt, weet wat August er mee bedoelt, ook al staat het woord niet in de Dikke van Dale.

Cannabis is een volksgenotsmiddel geworden, nog zo’n typisch August de Loor woord. Wil je meer weten over deze unieke Amsterdammer en zijn ideeën over drugs? Luister dan naar aflevering 22 van de High Tea Potcast:

(advertentie)