(advertentie)
(advertentie)
(advertentie)

Ruzie tussen de machtige franchise-organisatie achter de tv-monsterhit The Walking Dead en de kleine, onafhankelijke makers van de strip The Toking Dead. Eerstgenoemde dreigt de tekenaars juridisch en financieel helemaal kapot te maken, omdat hun naam te veel gelijkenis zou vertonen met de langlopende tv-serie… Heel flauw en kleinzerig inderdaad, en wij van CNNBS – vroeger Rolling Stoned – kunnen er helaas uit de eerste hand over meepraten!

Zombies verkiezen wiet boven hersens

Super grappig natuurlijk die stripverhalen van The Toking Dead, sinds 5 mei 2018 aan de wereld gepresenteerd. Het betreft de getekende avonturen van Tobi en Duke, twee vrienden die een coffeeshop (dispensary aan de overkant van de oceaan) openen nadat medicinale wiet is gelegaliseerd. Maar dan wordt hun wereld op z’n kop gezet door ‘een catastrofale gebeurtenis op een nabijgelegen fabriek, waardoor mensen beginnen te veranderen in waanzinnige ondode mutanten’.

Gelukkig ontdekken Tobi en Duke per ongeluk dat hun wiet een vreemd en uniek effect heeft op de zombies. Hun zucht naar mensenvlees is vervangen door een need for weed. En zo nu en dan een snicker of twee. The Toking Dead volgt hun avonturen als ze proberen de wereld te redden.

Niks aan het handje tot zover. De strip krijgt een kleine, trouwe schare fans. Het is dus bepaald niet zo dat de makers hier stinkend rijk van worden, strips tekenen is en blijft vooral liefhebberij. The Toking Dead wordt dan ook in eigen beheer uitgegeven door de bedenkers.

Laat staan dat ze anderen de kaas van het lijk af zouden eten, zoals het oneindig veel grotere en commerciële bedrijf achter The Walking Dead – AMC geheten – nu dus claimt! Volgens de producent van de wandelende doden op tv – 10 seizoenen lang inmiddels en eveneens gebaseerd op een stripverhaal – lijkt de naam van de strip te veel op die van de serie en dat zou voor verwarring zorgen…

The Rolling Stones vs Rolling Stoned (tegenwoordig CNNBS)

Yeah right. Nou hebben we met zo’n David-tegen-Goliath ding wel enige ervaring bij CNNBS. Immers, tot 4/20 in 2017 heette deze website nog Rolling Stoned. Maar toen kregen we The Rolling Stones achter ons aan, met verschrikkelijke claims en dito (financiële) bedreigingen als we niet direct onze naam zouden veranderen. Mensen zouden anders wel eens de wereldberoemde muziekgroep kunnen verwarren met een Nederlandstalige website die uitsluitend over cannabis schrijft nietwaar?

Nou ja, omdat de Stones very deep pockets hebben en desgewenst eindeloos kunnen procederen, kozen we eieren voor ons (beperkte) geld en veranderden we knarsetandend onze naam van Rolling Stoned in CNNBS.

LEES OOK: BREAKING NEWS – RollingStoned heet voortaan CNNBS!

De makers van The Toking Dead…

De ‘cease-and-desist letter’

Zo moeten Jeff Homan en Benjamin Bartlett, de creatieve geesten achter The Toking Dead, zich nu ook voelen. Hun doel met de komische zombiestrip was het creëren van ‘grappig en oneerbiedig werk dat tegelijkertijd het stigma rondom cannabis bevecht en discussie over de voordelen van wiet aanzwengelt’.

“De strip is een ongelukje, net zoals zoveel dingen dat zijn”, zegt Homan tegen onze collega’s van de site DailyHive. Het begon namelijk met een idee voor een T-shirt. Dat werd een 45 pagina’s lang verhaal en dat transformeerde uiteindelijk in 2017 in een strip. De makers besloten het copyright op het merk te laten registreren.

Wat ze ontvingen – net als CNNBS indertijd van de advocaten van The Rolling Stones – was een zogeheten ‘cease-and-desist letter‘. Ofwel een vervelende dreigbrief waarin je wordt aangeraden dat je onmiddellijk ophoudt met deze merkregistratie flauwekul! Met de allerminst vriendelijke groeten van afzender AMC.

De website Grow kreeg de brief via Homan in handen. We lezen er onder meer dit:

‘Use of THE TOKING DEAD mark — which is substantially similar to THE WALKING DEAD — in connection with such services is likely to cause confusion and create the false appearance of authorization by AMC, and constitutes trademark infringement’

De eerste klap is voor de wietzombies

Vanzelfsprekend werd er verder gedreigd met een rechtszaak, waarbij AMC meldde dat men tot drie keer het bedrag aan ‘schade’ op de striptekenaars zou kunnen verhalen, net als alle advocatenkosten. In de eisen stond ook dat Bartlett en Homan per direct zouden stoppen met het gebruik van de naam op alle producten en websites.

Daar hadden de striptekenaars weinig zin in. Ze schreven terug: “Wij hebben aanzienlijk veel tijd en moeite in de ontwikkeling van ons concept gestoken en zijn van plan daar actief mee door te gaan in de nabije toekomst. Wij waarderen de pure arrogantie van jullie verzoek dat wij alles loslaten waarvoor we keihard hebben gewerkt en we zullen niet meer antwoorden op toekomstige correspondentie die ons daartoe oproept.”

Haha, fokking briljant antwoord. En het werkt ook nog, want de merknaam wordt uiteindelijk geaccepteerd door het merkenbureau. Alleen houdt het verhaal hier nog niet mee op…

De makers van The Toking Dead maken zich klaar voor de strijd (met The Walking Dead)…

Merchandise zou misleidend zijn

Bijna een jaar later – zeg maar nu – maakt het bedrijf Robert Kirkman LLC – genoemd naar de bedenker van The Walking Dead – officieel bezwaar tegen het geregistreerde merk The Toking Dead. Dit keer probeert men het via de beschuldiging dat de merchandise van de wietzombies geautoriseerd zou zijn als ‘official’, ofwel met goedkeuring van The Walking Dead. Iets dat de striptekenaars ontkennen, want volgens hun zijn de logo’s duidelijk verschillend.

De zaak is nu dus nog steeds niet uitgevochten. Zo schermt Robert Kirkman LLC met een peiling die ze hebben uitgevoerd onder 610 mensen waarvan dan 17,4% denkt dat het Toking Dead-merk uit dezelfde koker komt als de hele commerciële Walking Dead rimram. “Niemand is verward”, zegt Homan hierover, “ons logo heeft een groot wietblad erop. Ze klampen zich vast aan een strohalm.”

Homan gelooft er kortom niks van. De makers gaan daarom in de tegenaanval en zijn een petitie gestart, waarin ze fans vragen om te verklaren dat er geen verband is tussen de twee merken. Op het moment van schrijven hebben 360 mensen dit al gedaan.

Kom op Rolling Stoned CNNBS lezers, zet effe een krabbeltje vóór The Toking Dead wietzombies en tégen die Walking Dead geldwolven! Doe het nu en doe het HIER

(advertentie)